Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Maa / Taustaa lieroista

Taustaa lieroista

Lierot ovat hyvin tärkeitä luonnolle ja ihmisen selviytymiselle. Ne syövät pudonneita lehtiä ja muuta kuollutta ainesta, ja niiden ulosteista muodostuu kasveille ja ihmisten viljelyksille elintärkeää multaa. Maata kaivaessaan ne myös sekoittavat ja kuohkeuttavat maata, mikä parantaa kasvien viihtymistä.

Suomessa elää 17 lierolajia. Suurin laji, kasteliero (Lumbricus terrestris), voi olla aikuisena jopa 25 cm pitkä! Erilajiset lierot elävät erityyppisissä paikoissa, esimerkiksi komposteissa, niityillä, rantojen lähellä tai metsässä. Toiset lajit elävät syvemmällä maassa kuin toiset. Kaikilla niillä on kuitenkin samanlainen ruumiinrakenne eli venyvä ruumis, jossa on paljon kapeita jaokkeita. Ihossa on kahdeksassa pitkittäisessä rivissä lyhyitä ja jäykkiä sukasia (kuin parransänkeä). Sukasillaan lierot saavat paremman otteen alustastaan, ja niiden avulla ne pitävät kiinni tunnelinsa seinistä, jos joku yrittää kiskoa niitä sieltä ulos. Kaikkein suurimpien lierojen sukaset voi nähdä suurennuslasilla tai luupilla.

Sukukypsälle lierolle kehittyy ruumiin etupuolelle paksunnos, jota kutsutaan satulaksi. Se liittyy lierojen lisääntymistoimintoihin. Lierot pystyvät toipumaan pienistä ruumiinvammoista, ja jos takapäästä katkeaa pala, liero voi kasvattaa sinne uusia jaokkeita. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu, ja joskus uudelleenkasvu häiriintyy: on löydetty myös kaksihaaraisia lieroja!