Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Maa

Maa

Maa -pihkatehtäväsivun kuvituskuva.

Luonnonharrastajakin voi joskus unohtaa, miten tärkeä jalkojemme alla oleva maa- ja kallioperä on luonnolle. Maan ominaisuuksista riippuu, mitä kasveja sillä voi kasvaa, ja kasvillisuus puolestaan määrää sen, mitä eläimiä paikalla voi elää. Paljaalla kalliolla ei viihdy kuin jäkälä, mutta ravinteikkaassa mullassa ja sen yläpuolisessa maailmassa saattaa vilistä kuin viidakossa.

Maa-luokan tehtävät käsittelevät maahan ja sen asukkaisiin liittyviä asioita. Voit tutustua kallioihin, kiviin, maaperään ja maan sisällä tai aivan maan tai kiven pinnalla eläviin eliöihin. Muutamissa tehtävissä tarvitaan lapiota, sillä maaperään ei voi tutustua katsomatta pintaa syvemmälle.

HUOM! Maan kaivaminen ei varsinaisesti kuulu jokamiehenoikeuksiin. Tärkeintä kuitenkin on, että et aiheuta vähäistä suurempaa vahinkoa maaperälle. Valitse siis sellainen paikka, jossa kaivamisesta ei ole häiriötä tai haittaa muille, äläkä kaiva tarpeettoman suuria kuoppia. Lopuksi täytä kuopat ja siisti ympäristö. Suuremmat kaivamiset, kuten tehtävässä Maaperätutkimus, on parasta tehdä vain maanomistajan luvalla. Jos sinä tai perheesi ette itse omista maata, voit kysyä kaivamislupaa esimerkiksi naapurilta. Maanomistustietoja voi kysyä Maanmittauslaitokselta (maksullinen palvelu) tai kunnan teknillisestä virastosta (vaihtelevasti maksullinen).

Tehtäviä:

Lierot *