Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Kaikkialla / Taustaa vuodenajoista

Taustaa vuodenajoista

Suomen luonnossa on neljä vuodenaikaa, jotka ovat meille helposti itsestään selviä. Näin ei kuitenkaan ole kaikkialla. Eri puolilla maailmaa vuodenaikoja on eri määrä, joka vaihtelee yhdestä jopa kuuteen. Tietyn vuodenajan tarkka rajaaminen on tosin välillä vaikeaa.

Vuodenaikojen vaihtelu vaikuttaa suuresti Suomen luontoon. Muutos on käynnissä koko ajan, vaikka sitä ei heti huomaa. Eläimet ja kasvit valmistautuvat jatkuvasti seuraavaan vuodenajan vaihtumiseen. Myös ihminen on aikanaan ollut luonnostaan tarkasti tietoinen vuodenajoista ja niiden elämään tuomista muutoksista. Nykyään elämme kuitenkin niin suojatuissa oloissa, että ihmiset joskus jopa unohtavat, mitä vuodenaikaa eletään.

Tieteellisesti vuodenaikojen vaihtelun seuraaminen on tärkeää. Kun tunnetaan hyvin luonnolliset muutokset, on helpompi havaita myös muita muutoksia, esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Jotta voidaan varmasti sanoa, onko esimerkiksi myöhäinen lumentulo sattumaa vai ilmastonmuutoksen aiheuttamaa, säätieteilijöillä on oltava tarkat tilastot siitä, milloin pysyvä lumi on satanut eri vuosikymmenillä.