Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Kaikkialla / Taustaa sisiliskoista

Taustaa sisiliskoista

Sisilisko on Suomen yleisin matelija. Muita Manner-Suomessa tavattavia matelijoita ovat kyy, rantakäärme ja vaskitsa. Lisäksi Ahvenanmaalla tavataan kangaskäärmettä.

Sisilisko voi esiintyä hyvin monessa elinympäristössä. Tärkein vaatimus elinympäristölle on auringonpaisteisuus. Sisiliskon tapaa helpoimmin avoimilla alueilla, metsän ja vesistöjen laitamilla tai vaikka pihapiirissä. Viileinä, aurinkoisina kesäpäivinä, keväisin ja syksyisin sisilisko voi lekotella pitkiäkin aikoja auringosta lämpimillä kivillä tai puualustoilla, kuten kannoilla, aidoilla tai porraspäässä. Hellesäällä auringossa lämmittelyyn ei kulu paljoa aikaa, vaan sisiliskot lähtevät nopeasti metsästysretkille kasvillisuuden sekaan ja muihin hyönteisten suosimiin paikkoihin. Viileinä ja sateisina päivinä liskot saattavat jäädä koloihinsa koko päiväksikin. Talvet ne viettävät kylmähorroksessa. Nämä sopeumat liittyvät sisiliskojen vaihtolämpöisyyteen, eli niiden oma ruumiinlämpö noudattelee ulkoilman lämpötilaa.

Sisiliskot saalistavat kaikkia pieniä selkärangattomia kuten hämähäkkejä ja hyönteisiä. Vaaran uhatessa ne saattavat pudottaa häntänsä, joka jää sätkimään paikalle ja hämää vihollista. Näin sisilisko saattaa päästä karkuun, mutta uuden hännän kasvattaminen vie valtavasti energiaa. Jos häntä putoaa sellaisena ajankohtana, jolloin saatavilla on vain vähän ravintoa, saattaa hännän menetys ja sen mukana hävinnyt vararavinto olla kohtalokasta liskolle. Siksi sisiliskoa ei saa tahallaan tarttua hännästä tai säikyttää.