Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Kaikkialla / Oma luontopeli!

Oma luontopeli!

Tähdet: 1
Aika: milloin vain
Kesto: tarpeen mukaan

Tee oma luontopeli!

Saat itse valita, minkälaisen pelin teet. Alla on ideoita, mutta omankin ajatuksen voi toteuttaa. Tehtävä on suoritettu, kun olet tehnyt pelin ja kokeillut sen pelaamista esimerkiksi kaverin kanssa. Kirjoita päiväkirjaasi, minkälaisen pelin teit ja minkälaista sen tekeminen ja pelaaminen oli.

Muistipeli

Muistipelin avulla voi opetella eri lajeja tai niiden nimiä. Voit rakentaa pelin leikkaamalla eliöiden kuvia lehdistä tai piirtämällä kuvia eliöistä ja kirjoittamalle toiselle lapulle niiden nimet. Kukkia tai puiden lehtiä voi myös kuivata ja askarrella niistä muistipelin. Jos haluat opetella lajien tieteellisiä nimiä, voit tehdä muistipelin, jossa toisessa palassa on suomenkielinen ja toisessa tieteellinen nimi. Muistipelissä voi olla sekaisin kaikenlaisia lajeja, mutta voit myös valita jonkun tietyn lajiryhmän, kuten kovakuoriaiset, joista muistipelin teet. Voit myös tehdä samanlaisia paloja useista ryhmistä, jolloin voit pelata välillä pienempää ja välillä suurempaa peliä.

Tietovisa

Tietovisassa voi olla monenlaisia luonto- ja ympäristöaiheisia kysymyksiä. Ne voivat liittyä johonkin tiettyyn lajiryhmään, elinympäristöön tai teemaan tai ne voivat käsitellä kaikkea sekaisin. Kysymykset voivat olla avoimia, tai voit antaa niihin esimerkiksi kolme vastausvaihtoehtoa. Jos laitat oikean vastauksen eri paikkaan kuin kysymyksen, voit testata myös itseäsi.

Voit rakentaa tietovisan paperille tai tehdä erillisiä kysymyskortteja. Erilaisia kysymyskortteja voi valmistaa loputtomasti. Korteilla voi pelata kaverin kanssa esimerkiksi niin, että nostatte korttipinosta vuorotellen yhden kortin. Nostaja kysyy kortin kysymyksen, ja jos toinen pelaaja osaa vastata, hän saa kortin itselleen. Se, kumpi saa kerättyä enemmän kortteja, voittaa.

Lautapeli

Lautapelin tekemisessä vain mielikuvitus on rajana! Voit keksiä aivan uudentyyppisen lautapelin tai käyttää perinteistä ideaa, jossa noppaa heittämällä pääsee eteenpäin ja joutuu erilaisia tehtäviä tai sattumuksia sisältäviin ruutuihin. Piirrä pelilauta itse tai käytä jonkun pelin valmista lautaa. Ruutujen tapahtumat voivat olla erillisellä listalla ruudun numeroiden mukaan tai korteissa, joita nostetaan pinosta. Keksi itse kortteihin kysymyksiä, joita tietämällä pääsee esimerkiksi heittämään uudestaan tai saa kaksi lisäpistettä. Voit myös keksiä luontoon liittyviä sattumakortteja, esimerkiksi: ”unohdit eväät kotiin ja palaat kotiin hakemaan ne, palaa pelin alkuun”. Teemana pelissä voi olla jokin lajiryhmä, elinympäristö tai vuodenaika.

Tietokonepeli

Jos osaat ohjelmoida, voit tehdä vaikka oman luontoaiheisen tietokonepelin. Lajintunnistusta varten voi rakentaa pelin helpostikin, esimerkiksi PowerPoint ohjelmalla. Voit laittaa kuvia eri lajeista ja kunkin lajin jälkeen omaan diaan lajin nimen. Kuvaesityksen avulla voit testata, kuinka hyvin itse tunnet lajit tai millainen on kaverisi tai perheenjäsenesi luonnontuntemus. Lisäämällä nimi-diaan muitakin tietoja, voit valmistaa oman lajiesittelyn.

Taustaa