Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Kaikkialla / Lumijäljet

Kesto: tarpeen mukaan

Tarvikkeet:

• muistiinpanovälineet
  • mitta (esimerkiksi mittanauha tai rullamitta)
  • jälkien tunnistusopas

Lähde lumijälkiretkelle kävellen, hiihtäen tai vaikka lumikengillä.

Nisäkkäitä ja lintuja voi talvella havainnoida niiden lumeen jättämistä jäljistä. Etsi vähintään viisi erilaista nisäkkään tai linnun jättämää jälkijonoa lumihangelta. Piirrä jokaisesta jälkijonosta kuva, josta selviää, minkälaisen kuvion jäljet muodostavat. Piirrä jälkijonon viereen kuva yksittäisestä jalanjäljestä. Mittaa jalanjäljen leveys ja pituus sekä yksittäisten jalanjälkien etäisyys toisistaan ja lisää tiedot piirrokseen. Vertaa löytämiäsi jälkiä kirjojen jälkikuvioihin. Raportoi päätelmiä siitä, minkä eläinten jälkiä näit.

Vinkit!

• Hyvä ajankohta lumijälkiretkelle on suojasää tai muutaman asteen pakkanen. Eläinten jalanjäljet erottuvat parhaiten muutaman senttimetrin paksuisesta suojalumesta, joka on satanut kovalle alustalle kuten hangelle, järven jäälle tai tielle. Pehmeässä pakkaslumessa tai paksussa lumihangessa jäljet näkyvät vain kuoppina lumessa, eikä niissä näy tarkempia yksityiskohtia.
  • Nisäkkäiden jälkiä tunnistettaessa on tärkeää katsoa, erottuuko jäljessä käpälä vai sorkka. Painaumiltaan selkeistä käpälänjäljistä kannattaa laskea varpaiden tai kynsien lukumäärä, joka on hyvä lajiryhmätuntomerkki.

Lisätietoja:

• Bang & Dahlström: Mikä tästä meni ? – eläinten jäljillä (WSOY 2003)
  • Valste: Jäljet vain jäävät. Suomen Luonto 2/2006
  • Wikman: Lumijälkiopas (Metsästäjäin Keskusjärjestö ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos 2005)

Taustaa