Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Kaikkialla / Taustaa lintuharrastuksesta

Taustaa lintuharrastuksesta

Linnut ovat yksi suosituimmista luontoharrastuksen kohteista. Linnut ovat kiinnostavia, koska monet niistä ovat näkyviä, värikkäitä ja/tai kaunisäänisiä. Lintuja voi havainnoida paljon helpommin kuin esimerkiksi nisäkkäitä, ja niitä voi nähdä koko maassa kaikkina vuodenaikoina.

Pihalintujen katselu on helpointa aloittaa talvella, kun lajeja on vähän. (Toisaalta 2 tähden tehtävään vaaditut 40 lajia voi olla vaikea saada kokoon talvella.) Helppoja aloituspaikkoja ovat oman pihan lisäksi keväiset rehevät merenlahdet, koska niillä elää värikkäitä ja melko hyvin paikallaan pysyviä vesilintuja, joita on helppo katsella. Hyville paikoille on usein rakennettu lintutorneja, joista on parempi näkyvyys. Lintutorneissa ja muilla hyvillä lintupaikoilla voit tavata kokeneempia lintuharrastajia, joista useimmat neuvovat aloittelijaa mielellään.

Satunnaisen retkeilyn lisäksi on muitakin tapoja harrastaa lintuja. Jotkut erikoistuvat esimerkiksi muutonseurantaan, lintuasemilla päivystämiseen tai lintujen rengastamiseen. Lisätietoja eri harrastusmuodoista löydät lintuyhdistyksistä.