Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Kaikkialla / Taustaa aisteista

Taustaa aisteista

Arjessaan ihmiset eivät useinkaan käytä kaikkia aistejaan, ainakaan kovin tehokkaasti. Erityisesti kaupungissa ei usein halua haistella pakokaasun käryjä, kuunnella liikenteen melua tai katsella mainoskylttejä. Luontoon mennessämmekin saatamme kulkea kiireellä eteenpäin emmekä huomaa katsoa, kuunnella, haistaa, maistaa ja tuntea. Luonto antaa kuitenkin enemmän, jos avaamme kaikki aistimme ja pysähdymme.

Usein ne asiat, joita tarkkailemme, suuntaavat huomiotamme. Kun kiinnostumme linnuista, huomaamme niitä enemmän. Kun kerran teemme maahan taulun, huomaamme jatkossakin mielenkiintoisia taulun paikkoja. Värien tutkiminen yhden puun rungolta suuntaa katsomaan muidenkin puiden runkoja uudessa valossa. Kannattaa siis kokeilla, katsoa ja kokea asioita uudella tavalla!

Tämän tehtävän kaltaiset tehtävät ovat suosittuja ja tärkeitä myös ympäristökasvatuksessa. Niiden avulla kannustetaan osallistujia näkemään luonto ympärillään ja herkistymään sille, tutustumaan luontoon ja rakentamaan itselleen luontosuhdetta. Myönteinen ja arvostava luontosuhde mahdollistaa ympäristömyönteiset teot nyt ja tulevaisuudessa.