Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Kaikkialla

Kaikkialla

Kaikkialla -pihkatehtäväsivun kuvituskuva.

Tämän luokan tehtävät eivät liity erityisesti mihinkään elinympäristöön, vaan voit tehdä niitä missä haluat. Muutamia tehtäviä ei tosin voi suorittaa ihan missä vain, vaan niiden kohdalla annetaan vinkkejä parhaista paikoista.

Osassa tehtävistä voit halutessasi erikoistua eli sijoittaa tehtävän johonkin tiettyyn ympäristöön. Voit siis tutustua erityisesti vaikka soiden kasveihin tai kaupunkilintuihin. Tämä ei kuitenkaan ole pakollista, vaan voit esimerkiksi kerätä kasvienkeruu-tehtävän kasvit sieltä täältä.

Valtaosa tehtävistä koskee kuitenkin luonnonharrastusta yleisemmin, eli moni tehtävä liittyy yleisiin retkeily- ja havainnointitaitoihin (tehtäväotsikot lihavoitu alla). Nämä tehtävät ovat hyvin hyödyllisiä kaikkien muiden tehtävien ja koko luontoharrastuksen kannalta, ja siksi ne ovat erittäin suositeltavia. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa aloittaa tämän tehtäväluokan tehtävistä - erityisesti silloin, jos retkeily-ja havainnointitaidot eivät ole sinulle ennestään tuttuja. Kun luonnossa liikkuminen ja havaintojen tekeminen muuttuu tutummaksi, on helpompi tarttua tarkempiin, elinympäristökohtaisiin tehtäviin.

Tehtäviä:

Aistit auki! *