Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Ihminen / Siilinpesä

Siilinpesä

Tähdet: 1
Aika: ympäri vuoden, mutta maastoon vieminen tapahtuu loppukesästä tai alkusyksystä
Kesto: tarpeen mukaan

Tarvikkeet:

• lautaa (jos saat käsiisi vanhaa raakalautaa, se on parasta materiaalia)
  • saha
  • nauloja
  • vasara
  • (kattohuopaa)

Tee siilille talvipesä.

Talvipesä on kuin pohjaton laatikko, johon tehdään kulkuaukko ja yläosaan ilmarako pesän kummallekin puolelle. Rakennettu talvipesä voi olla hyvin monen näköinen ja kokoinen. Perusohjeessa seinät ovat 45 cm leveät. Laatikon korkeus on 30–40 cm. Sisäänmenoaukon tulee olla halkaisijaltaan 15 cm. Siihen voi myös lisätä putkesta tehdyn käytävän, joka estää suurempien petojen pääsyn sisään. Katto voi olla tasakatto, vinokatto tai harjakatto, jolloin lumi ja vesi valuvat pesän päältä paremmin pois. Katon voit halutessasi päällystää kattohuovalla, jotta pesä pysyy kuivempana. Esimerkkejä siilin pesistä löytyy Suomen luonnonsuojeluliiton sivuilta ja Siili kiikarissa -sivustolta.

Kun pesä on valmis, vie se loppukesästä tai viimeistään syyskuun loppuun mennessä rauhalliseen paikkaan esimerkiksi pihan perälle puun tai pensaan juurelle, talon alle tai talon seinustalle. Pesän alusta on hyvä vuorata puunlehdillä ja pesä täyttää kuivalla heinällä. Pesän ulkopuolelle voi jättää kuivia lehtiä, jolloin siili voi halutessaan lisätä pesän pehmikkeitä. Ethän laita siilille ruokaa pesään, koska ruoka saattaa pilaantua ja houkutella pesään ei-toivottuja vieraita.

Lisätietoja:

Taustaa