Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Ihminen / Taustaa Luonnonkukkien päivästä

Taustaa Luonnonkukkien päivästä

Tapahtuman verkkosivuilla kerrotaan:

Luonnonkukkien päivää vietetään kaikissa Pohjoismaissa juhannusta edeltävänä sunnuntaina. Päivän juuret ovat Tanskassa, jossa sitä on vietetty vuodesta 1988 lähtien. Suomeen Luonnonkukkien päivä rantautui vuonna 2003.

Luonnonkukkien päivän tavoitteena on kasviharrastuksen ja -tuntemuksen lisääminen sekä yhteisten luontoelämysten tarjoaminen. Vuosittain Suomessa on pidetty päivän aikana noin 90 kasviretkeä eri puolilla maata, joille osallistuu kolmisen tuhatta suomalaista. Vuodesta 2007 alkaen Suomessa on järjestetty opastettujen kasviretkien lisäksi myös Pihakasviretkiä. Pihakasviretkellä osallistujat tutkivat itsenäisesti pihansa kasvistoa ja lähettivät lajilistansa joko internet-lomakkeella tai postitse. Kuten toivottua, monet ilmoittivat pihalta löytyneen useampia lajeja kuin he olivat aavistaneet, ja että retki oli mukava tapahtuma koko perheelle.

Muissa pohjoismaissa Luonnonkukkien päivän järjestelyistä vastaa kansallinen kasvitieteellinen yhdistys. Suomessa sellaista ei ole. Suomessa Luonnonkukkien päivän järjestelyt toteutuvat laajalla yhteistyöllä. Luonnonkukkien päivän järjestelyistä vastaavat muun muassa Suomen luonnonsuojeluliitto, Luonto-Liitto, Natur och Miljö, Metsähallitus, Suomen ympäristökeskus sekä Luonnontieteellisen keskusmuseon Kasvimuseo.