Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Ihminen / Perhosharrastus

1. 1–2 h
2. 1–2 h
3. 1–2 päivää

Miten perhosia voi harrastaa? Voit halutessasi tehdä yhden, kaksi tai kaikki tehtävän osat. Jokainen osa on yhden tähden arvoinen.

1: Perhosten tarkkailua

Tarvikkeet:

• piirustusvälineet tai kamera
  • perhosten tunnistusopas

Kukkakedot ja -niityt ovat tärkeitä ruokailualueita monille päiväperhosille. Seuraa kedon tai niityn perhosia aurinkoisena kesäpäivänä.

• Kuinka monta erilaista perhosta näet?
  • Tunnistatko yhtään näkemistäsi perhosista?
  • Minkälaisilla kukilla perhoset vierailevat?

Tunnista viisi suosituinta perhoskukkaa ja piirrä tai valokuvaa ne. Voit myös kokeilla perhosten valokuvaamista, mikä saattaa lisätä tehtävän haastavuutta.

Vinkkejä!

• Perhoset lentävät parhaiten tuulettomalla, aurinkoisella ja lämpöisellä säällä.
  • Aitoja niittyjä ja ketoja on nykyään maatalouden tehostuttua vaikea löytää. Siksi hyviä perhospaikkoja ovat myös tienpientareet ja joutomaat, joilla kasvaa yleensä runsaasti kukkakasveja.

2: Perhosten kiinniottaminen haavilla tarkempaa tarkastelua varten

Tarvikkeet:

Ota perhosia kiinni haavilla. Haavin voit ostaa, lainata tai tehdä itse. Kiinni saatu perhonen kannattaa siirtää haavista lasipurkkiin, jolloin pääset tutkimaan sen kuviointia tarkemmin. Muista tehdä lasipurkin kanteen ilmareikiä. Käsitellessäsi perhosta vältä sormin koskemista ja erityisesti siipiä, sillä siipisuomut lähtevät helposti irti. Ota kiinni ainakin kolme perhosta ja kuvaile niiden rakenne, koko ja ulkonäkö joko sanallisesti tai piirtämällä ja yritä tunnistaa ne.

Vinkkejä!

• Kun siirrät perhosen haavista purkkiin, pyri siihen, ettet koske perhoseen. Pidä haavin pussikankaasta kiinni yhdellä kädellä niin, että perhonen jää pieneen pussiin haavin perälle. Vie lasipurkki toisella kädellä suuaukko edellä haaviin ja kädellä tekemäsi pussin suulle. Avaa tekemäsi pussi, päästä lasipurkin suu perhosen luokse ja kaappaa perhonen varovasti purkkiin. Ota purkki ulos haavista ja laita nopeasti kansi päälle. Tutkittuasi perhosta riittävästi päästä se vapaaksi.
  • Toinen vaihtoehto siirtää perhonen haavista purkkiin on hyödyntää perhosen taipumusta lentää ylöspäin. Pidä tällöin haavin pussi ylöspäin, jolloin haavin suu osoittaa maata. Vie purkki alakautta perhosen luo ja kaappaa perhonen varovasti purkkiin. Ota purkki ulos haavista ja laita kansi kiinni.

3: Niittotalkoot

Osallistu niittotalkoisiin. Niittotalkoita järjestetään ympäri Suomea elokuussa. Perinnemaisematalkoista voit kysyä Suomen luonnonsuojeluliitosta tai Suomen luonnonsuojeluliiton piireistä. Muita niittotalkoita järjestäviä tahoja ovat esimerkiksi Ikimetsän ystävät ja monet kyläyhdistykset.

Lisätietoja:

Taustaa