Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Ihminen / Kukkaseppele

• puuvillalankaa
  • sakset
  • piirustusvälineet tai kamera

Tee kukkaseppele erilaisista kasveista.

Minkälaiset kasvit ovat hyviä seppeleentekoon? Pystytkö liittämään heiniä seppeleeseesi?

Tunnista käyttämäsi kasvit kirjan avulla. Yritä käyttää seppeleeseesi vähintään viittä sellaista kukkakasvia tai heinää, joita et tunne ennestään. Miten hyvät ja huonot seppelekasvit eroavat toisistaan rakenteellisesti? Voit kertoa eroista kirjallisesti tai kuvin. Piirrä tai valokuvaa seppeleesi lopuksi.

Seppeleen ohje: Laita kaksi kukkaa ristiin ja kierrä päällimmäisen kukan varsi alemman ympäri niin, että varsi tulee kukkien välistä takaisin eteen. Ota varret nipuksi käteesi. Liitä uusi kukka seppeleeseen, ja laita se päällimmäiseksi ristiin seppeleen alun kukkavarsien kanssa. Kiepsauta sen varsi jälleen takakautta uuden kukan ja reunimmaisen seppeleessä olevan kukan vieritse takaisin nippuun. Jatka kukkien liittämistä kuvaillulla tavalla, kunnes seppele yltää pääsi ympäri. Seppeleen päiden yhdistämiseen voit käyttää esimerkiksi puuvillalankaa tai heiniä. Katkaise ylimääräiset varret pois vasta päiden kiinnityksen jälkeen.

Taustaa