Sijainti: Pääsivu / Pihka lyhyesti

Pihka lyhyesti

Pihka-luonnonharrastusmerkki koostuu eri elinympäristöihin liittyvistä tehtävistä, joista merkin suorittaja voi valita itseään eniten kiinnostavat. Tehtävistä saa keston ja vaativuuden mukaan eri määrän tähtiä, ja merkki on suoritettu, kun tähtiä on kasassa riittävästi.

Pelkkä tekeminen ei riitä, vaan tehtäviin kuuluu myös havaitun tai opitun raportoiminen. Tämän voi tehdä luovasti kuvittaen ja pitkäsanaisesti kertoen - tai yksinkertaisesti listaamalla faktat.

Tavoitteena ei ole esimerkiksi tiettyjen lajien oppiminen vaan yksinkertaisesti se, että merkin suorittaja lähtee ulos, kiinnittää luontoon huomiota ja pohtii havaitsemaansa. Pikaohje suoritukseen kuuluu seuraavasti:

Pihka pähkinänkuoressa

1. Ilmoittaudu tekijäksi.
2. Selaa tehtäväkansiota, valitse suosikkisi ja lähde ulos kokeilemaan.
3. Kirjaa ohjeissa pyydetyt asiat. Pidä kivaa, älä stressaa yksityiskohdista.
4. Kirjoita kotona raportti tehtävästä. Tyyli on vapaa.
5. Toista, kunnes kasassa on 20 tähteä.

Tämän jälkeen voit lähettää lopullisen raportin meille! Saat kunniakirjan, hienon kangasmerkin sekä henkilökohtaisen palautteen.

Pihka opetuksen osana

Yksinkertaisimmillaan merkkiä voi hyödyntää esimerkiksi siten, että ryhmän kanssa suoritetaan tehtävä tai useampi. Sopivia tehtäviä, joista aloittaa on listattu esimerkiksi tänne.

Olisi kuitenkin hauskaa, jos ryhmän suoritus johtaisi lopulta merkkiin asti tai jos osa oppilaista haluaisi jatkaa luokassa aloittamaansa myös vapaa-ajalla.

Ohjeita raportointiin ja tehtäviin löytyy eri puolilta Pihka-sivua. Haluamme kuitenkin tässä vaiheessa korostaa, että tärkeämpää kuin seurata ohjeen kirjainta on saada nuoret kiinnostumaan luonnosta. Luokassa voi siis hyvin vapaasti soveltaa raportoinnin, tehtävien aikamääreiden ja vastaavien pikkuasioiden kanssa.

Tärkeintä on tutustua luontoon.