Sijainti: Pääsivu / Vaikuta / Retkelle / Rovavaaran luonnonpuisto

Rovavaaran luonnonpuisto

Viiden aistin luontopolku Rovavaaralla

Rovavaara on yksi Inarin retkeilyalueen säästyneistä vanhojen metsien saarekkeista. Erämaatuntuinen, mänty-sekametsän kasvava vaara kohoaa ylväästi ympäröivän maiseman keskeltä.

Alueella on vaihtelevia maisemia ja biotooppeja sekä erikoisia luonnonmuodostelmia. Korkeuserot mahdollistavat, että vaaran laelle kiipeävä retkeilijä huomaa järeän männikön vaihettuvan tunturikoivikoksi. Vanhat poimintahakkuukannot sekä vesilintujen pesimäkolo vanhassa männyssä kertovat ihmisvaikutuksesta alueella.

Viiden aistin luontopolku Rovavaaralla on perustettu vuonna 2009. Luontopolulla ei ole perinteistä merkittyä polkua, vaan metsäluonnosta kertovat rastit (11 kappaletta) etsitään GPS-laitteen ja rastien koordinaattien avulla. Rastien sijainnit, kuvaukset ja niihin liittyvät tehtävät löytyvät polun pdf-esitteestä.

Rastit läpikiertävä reitti on noin 2,5 km pitkä, ja sijaitsee noin kilometrin etäisyydellä lähimmältä merkityltä reitiltä. Alueelle pääsee autolla Inarin kirkonkylältä Angelin tietä ja Rovajärven tietä pitkin, ja kävellen olemassaolevien reittien kautta. Rovajärven tien päässä on parkkipaikka, jolta rasteille pääsee helposti. Rovajärven vuokrakämpällä yöpyvä retkeilijä voi soutaa polulle järven yli.

Paras aika vierailla luontopolulla on kesä, mutta myös keväisin ja syksyisin luonto loistaa erityistä kauneuttaan. Varsinaisen fyysisen polun puuttuessa varusteeksi suositellaan vuodenajasta riippumatta vähintään vedenkestäviä kenkiä.

Description in English

Lataa luontopolku