Sijainti: Pääsivu / Vaikuta / Retkelle / Äänisen niemimaa

Äänisen niemimaa

Heinäntekijän polku Äänisen niemimaalla

Äänisen niemimaalla, Arkangelin alueen pohjoisosassa sijaitsee yksi Luoteis-Venäjän suurimpia metsäerämaita. Niemimaa ulottuu melkein Vienanmeren keskelle ja sen pinta-ala on noin 500 000 hehtaaria. Ikimetsien lisäksi sieltä tapaa myös karuja rannikkomaisemia ja vanhoja kalastajakyliä, joissa asuu pomoreja.

Äänisen niemimaalle on suunniteltu kansallispuistoa jo 1990-luvusta lähtien ja puistosta on tehty virallinen aluevaraus. Tulevan kansallispuiston pinta-ala on noin 180 000 hehtaaria. Puistorajauksen ulkopuolella olevia metsiä uhkaavat nopeasti etenevät hakkuut, jotka suorittavat paikallinen metsäyhtiö Onegales.

Vaellusreitti Heinäntekijän polku on perustettu vuonna 2010 Lopshengan kylän ympäristöön. Polku seuraa vanhaa metsäpolkua, jota on käytetty heinän kuljetukseen metsäniityiltä. Polun varrella voi nähdä muitakin jälkiä pomorien perinteisestä metsänkäytöstä. Noin puolet polusta sijaitsee suunnitellun kansallispuiston alueella, missä luonto on lähes koskematonta.

Reitin pituus on noin 15 km. Polkua ei ole merkitty kyltein, eikä muitakaan merkintöjä ole tehty maastoon. Metsäluonnosta kertovat rastit (14 kappaletta) etsitään GPS-laitteen ja rastien koordinaattien avulla. Rastien sijainnit ja kuvaukset löytyvät polun pdf-esitteestä.

Turismi Äänisen niemimaalla on vielä vähäistä ja paikalliset voivat siksi suhtautua retkeilijöihin varauksella. Telttailua ilman lupaa ei suositella kylien läheisyydessä. Kaikki roskat kannattaa kerätä mukaansa ja avotulen kanssa kannattaa olla äärimmäisen varovainen.

Paras aika vierailla luontopolulla on kesä. Retkelle kannattaa varustautua vähintään GPS-laitteella, teltalla ja yöpymistarpeilla. HUOM! Niemimaalla ei ole toimivaa matkapuhelinverkkoa.

Описание по-русски

Lataa luontopolku

Heinäntekijän polku

Сенокосная тропа