Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Historia

Historia

Luonto-Liiton metsätoiminta alkoi vuonna 1988. Tuolloin valtion metsiä hallinnoiva Metsähallitus suunnitteli hakkuita luonnoltaan arvokkaalle Talaskankaan metsäalueelle, joka sijaitsee Kainuun ja Pohjois-Savon rajoilla. Hakkuuaikeita kritisoi luonnonsuojeluliike Talaksen Ystävät, jota Luonto-Liitto koordinoi. Lopulta luonnonsuojelijoiden ja tutkijoiden vaatimukset johtivat siihen, että Talaskankaalle perustettiin 3500 hehtaarin suojelualue. Nykyisin se on suosittu retkeilykohde, jonka luontoarvot tunnustetaan myös Metsähallituksen Luontoon.fi-retkeilysivuilla.

Luonto-Liiton metsätoiminta vakiintui vuonna 1993, kun järjestön metsäryhmä perustettiin. Sittemmin metsäryhmä on tinkimättömällä työllään edistänyt kymmenien tuhansien metsähehtaarien suojelua mm. Etelä-Suomen vanhojen metsien suojeluohjelmassa, Pohjois-Suomen valtionmaiden suojelusta käydyssä valtion ja luonnonsuojelujärjestöjen välisessä dialogiprosessissa 2003-2005 ja lukuisissa viime aikaisissa yksittäisissä suojelukamppailuissa.