Sijainti: Pääsivu / Miksi suojella metsää? / Suojeluesityksiä / Vironmäki, Ruotsinpyhtään ruukki, Loviisa (A. Ahlström Oy)

Vironmäki, Ruotsinpyhtään ruukki, Loviisa (A. Ahlström Oy)

A. Ahlström Oy on suunnitellut avohakkuita aivan Ruotsinpyhtään ruukkialueen naapurissa sijaitsevalle arvokkaalle Vironmäen metsäalueelle. Luonto-Liitto esitti alueen suojelua 19.3.2013.

Lähetetty maanomistaja A. Ahlström Oy:lle 19.3.2013:

Hyvät vastaanottajat,

A. Ahlström Oy:n omistuksessa olevalla metsäpalstalla Loviisan kunnassa, Ruotsinpyhtään ruukkialueen naapurissa Petjärvi -nimisellä tilalla sijaitsevalla Vironmäen alueella on tammikuussa 2013 jätetyn metsänkäyttöilmoituksen mukaan suunnitteilla hakkuita. Tilan kiinteistötunnus on 434-481-1-432.

Luonto-Liiton maastoselvitysten perusteella kyseinen metsikkö on luonnonsuojeluarvoiltaan niin merkittävä, että se soveltuisi erinomaisesti suojeltavaksi osana METSO-ohjelmaa. Tämän viestin liitteenä ovat muistio alueen luonnonarvoista sekä arvokkaan metsä- ja suoalueen rajaus. Kuvia alueelta löytyy tästä linkistä:

Luontoarvojen lisäksi kohteen suojelua puoltaa metsän merkitys virkistyskohteena: kyseessä on viimeinen laaja yhtenäinen vanhapuustoinen metsikkö Ruotsinpyhtään historiallisen ruukkialueen välittömässä läheisyydessä. Tällainen hieno luonnonsuojelualue lisäisi koko ruukkialueen merkitystä myös matkailukohteena.

Toivomme A. Ahlström Oy:n pidattäytyvän suunnitelluista hakkuista ja sen sijaan selvittävän ELY-keskukselta mahdollisuudet perustaa suojelualue oheisen karttarajauksen mukaisesta luonnonarvoiltaan merkittävästä alueesta.

Ystävällisin terveisin,

Lauri Kajander