Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Hävitetty metsä -elokuvakiertue Suomen sosiaalifoorumissa 25.4.

Hävitetty metsä -elokuvakiertue Suomen sosiaalifoorumissa 25.4.

Luonto-Liiton metsäryhmä järjestää Helsingissä tulevana sunnuntaina 25.4. elokuva- ja keskustelutilaisuuden. Ilmainen tilaisuus on Suomen sosiaalifoorumissa (Arbis, Dagmarinkatu 3) klo 11-14.

Elokuvissa 2000-luvun dokumentaristit ottavat kantaa metsiensuojelun tarpeeseen. Kiertueella nähtävät elokuvat käsittelevät ihmisen eloa metsässä ja metsän kanssa; metsän sellaisia merkityksiä, jotka eivät mahdu käsiteltyihin talousmetsiin. Kiertue on myös oivallinen tilaisuus nähdä vähäiselle levitykselle jääneet elokuvahelmet.

Tervetuloa!

Lisätiedot:

Emilia Pippola, Luonto-Liiton metsäryhmä
050 540 2551, epippola(at)paju.oulu.fi

www.sosiaalifoorumi.fi

Tilaisuudessa esitettävät dokumenttielokuvat:

klo 11:00 Kari Kemppainen (2004): Luonto ei tunne rajoja, 50 min.

Ennen oli metsät ja karhut jumalia, vaan ei enää. Dokumentissa seurataan niitä muutoksia, joita ihmisen ja luonnon suhteessa on tapahtunut Venäjän ja Suomen rajamailla.

klo 12:00 Hannu Hyvönen (2008): Viimeinen joiku Saamenmaan metsissä, 58 min.

Muistatko, kun Greenpeace pystytti leirinsä Inariin kevättalvella 2005 ja sai kimppuunsa Antiterror Infocenterin? Vaikka YK vaati saamelaisten poronhoidon turvaamista ja aarniometsien hakkuiden pysäyttämistä, jatkoi Suomen valtio kiistametsien kaatamista. Dokumentti seuraa kiistan vaiheita, mutta etsii myös ratkaisuvaihtoehtoja.

klo 13:00 Ritva Kovalainen & Sanni Seppo (2007): Sateenkaaren pää, 16 min.

Mikä saa suomalaisen miehen itkemään? Ilomantsin saloilla kasvaneet muistelevat lapsuutensa laajoja metsäalueita ja kertovat tunnoistaan tehometsätalouden runtelemassa maisemassa. Tästä tuskasta ei saanut puhua.

Elokuvien jälkeen n. klo 13.20 alkaen keskustelua elokuvien pohjalta.

Tilaisuus päättyy klo 14.

Elokuvien tarkemmat esittelyt:
www.luontoliitto.fi/metsa/ajankohtaista/2010/02/havitetty-metsa-elokuvakiertue-tuo-elokuvia-metsista-ja-ihmisista-eri-paikkakunnille/