Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Elämän suo -tapahtuma Virroilla 21.-22.8.

Elämän suo -tapahtuma Virroilla 21.-22.8.

Luonto-Liitto, Suomen luonnonsuojeluliitto ja Pirkanmaan luonnonsuojelupiiri ovat järjestämässä yhteisen suotapahtuman Virtain Pahkanevalla la-su 21.-2w.8.

Mukaan ovat erityisen tervetulleita kaikki SLL:n ja Luonto-Liiton toimijat sekä muut ainutlaatuisesta uhatusta suoluonnostamme kiinnostuneet.

Pahkaneva säilyi ojitusvuosista miltei luonnontilaisena, mutta nyt sitä uhkaa turpeenotto. Pahkaneva edustaa harvinaisia eteläisiä aapasoita. Suolla esiintyy useita uhanalaisia luontotyyppejä ja sen linnusto on rikas.

Elämän suo -tapahtumassa on tarkoitus tutustuttaa tavallisia tallaajia suoluontoon, ideoida suotoimintaa ja retkeillä leppoisasti järjestöväen kesken. Lopuksi tuodaan suolle paneelikeskustelu, jossa etsitään ratkaisuja turpeenoton suitsimiseksi.

Järjestötoimijoille on järjestetty ilmainen majoitus Vaskuun kylätalolla (http://www.pirkankylat.fi/seurantalorekisteri/virrat/vaskuunkylatalo.htm). Mikäli tarvitset viikonlopun aikana majoitusta, ilmoittaudu Pirkanmaan luonnonsuojelupiirin aluesihteeri Anni Kytömäelle, p. (03) 213 1317 tai 040 515 4557.

Yhteistä muonaakin on tarkoitus talolle hankkia. Mukaan kannattaa varata normaali maastovarustus sekä makuupussi ja -alusta.

OHJELMA:

Lauantaina 21.8. Pahkanevalle pääsee bussin kyydissä Tampereelta. Retki on kaikille avoin ja ilmainen. Paikan päällä tutustutaan suoluontoon asiantuntijaoppaiden johdolla ja mahdollisesti käydään myös lähiseudun muilla kohteilla. Bussikuljetus lähtee Tampereelta klo 9, paluu klo 19:ään mennessä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset Pirkan maan luonnonsuojelupiirille: 03-213 1317, pirkanmaa@sll.fi.

Illalla konsertoi kansanlauluyhtye Inehmo Vaskuun kylätalolla. Ks.http://www.inehmo.fi/

Sunnuntaina 22.8. on järjestöpäivä, jolloin yhdistysten ja piirien aktiivit voivat suunnitella tulevaa toimintaa ja retkeillä alueella omatoimisesti. Tarkoituksena on viettää mukava, luonnonläheinen ideointipäivä.

Sunnuntain iltaohjelmasta tiedotetaan lähempänä ajankohtaa.

Lähiseudulta löytyy muitakin hienoja luontokohteita sekä turvemuseo, missä voi tutustua turvetuotannon tuhoisaan historiaan maassamme. Ks.