Sijainti: Pääsivu / Materiaalit / Ympäristökasvatusoppaat

Ympäristökasvatusoppaat

Tietoa Luonto-Liiton julkaisemista ympäristökasvatusoppaista sekä -materiaaleista.

Tuotteita voi tilata tilauslomakkeella tai sähköpostilla osoitteesta materiaalit[ät]luontoliitto.fi.

Merenranta kutsuu − Tietoa ja luovaa tekemistä Suomenlahden rannoilla retkeileville

Merenranta-kutsuu-kansi

Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ja Luonto-Liiton opaskirja Merenranta kutsuu – Tietoa ja luovaa tekemistä Suomenlahden rannalla retkeileville innostaa tutkimaan merenrantoja ja tarjoaa tietoa ja toimintavinkkejä. Samalla se on rantakasvio, lintu- ja kivilajiopas, sen avulla voi opetella Suomenlahden kalat tai vaikkapa kaupunkiympäristön lokkilajit. Ympäristöstään huolehtiva saa tietoa mikroroskaantumisesta ja voi kerrata tietojaan Itämeren valuma-alueesta. Levät, simpukat ja äyriäiset sekä hämmästyttävän kaunis plankton tulevat oppaan avulla tutuiksi.

Lataa ilmainen nettiversio tai tilaa maastokäyttöön soveltuva retkiopas.

Hinta 10€

Mystisen liskon etsijät

Mystisen liskon etsijät - luontotehtäviä ja tarinoita.

Arvaatko miksi pulu viihtyy kaupungissa? Mikä koiraeläin nukkuu talviunta? Oletko kuullut otuksesta, jonka sydän tikittää 600 kertaa minuutissa? Mystisen liskon etsijät kutsuvat sinut tutkimaan merkillisiä eläimiä ja kasveja sekä taiteilemaan ja keksimään fantasiaa. Voit kirjoittaa tutkimuslomakkeisiin omia mielipiteitäsi ympäristöstä. Tarinat vievät sinut pimeäretkille, lumotulle saarelle ja mystisen liskon jäljille. Tervetuloa seikkailemaan Oskarin, Suvin, Mariamin ja Villen kanssa!

Uudenlaisessa lasten luontokirjassa tuttu, rakennettu ympäristö näyttäytyy yhtä kiehtovana kuin kaukainen aarnimetsä tai vedenalainen maisema. Kirja sopii koko perheen harrastusoppaaksi, kerhojen ja alakoulujen virikekirjaksi ja vaikkapa iltojen tarinahetkiin. Tehtäviä voi kopioida ryhmille.

Suunnittelija Malva Green ja toimittaja Marjo Soulanto ovat kirjoittaneet yhdessä useita julkaisuja sekä näyttelyitä ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen teemoista. Mangatyyliä muistuttavat pirteät tarinakuvitukset ovat Anna Räikkösen käsialaa. Luonnontieteellisen tarkat, värikkäät lajikuvat on tehnyt Laila Nevakivi. Biologi Inka Plit on kirjoittanut kuvastojen tietoiskut.

Hinta 20€

Karpalo

Karpalo – luonnonharrastusta lapsille ohjaajan opas.

Lasten luontopaketti Karpalon ohjaajan opas sisältää runsaasti vinkkejä ja helposti toteutettavia ideoita luonnonharrastukseen.

Ohjaajan opas sopii erityisen hyvin kerhojen ja leirien ohjaajille sekä kasvattajille päiväkodeissa ja kouluissa. Vihko antaa perustiedot ja -taidot luonnonhavainnoinnista, luonnossa liikkumisesta sekä eri lajiryhmien tarkkailusta. Lajiryhmistä mukana ovat mm. kasvit, selkärangattomat, kalat, linnut ja nisäkkäät. Elottomaan luontoon tutustutaan tähtitaivaan ja jääkauden jälkien kautta.

Katso tarkempaa tietoa Karpalo-paketista Karpalon omilta sivuilta.

Hinta: 7€

Leikkivihko

LuontoleikitLuontoleikit -leikkivihko on kattava opas kaikille leikittäjille.

Kirjanen sisältää 193 eri leikkiä - useista leikeistä on lisäksi yksi tai useampi variaatio.

Leikit on jaettu yhdeksään ryhmään niiden käyttötarkoituksen mukaan. Leikinohjaaja löytää leikin helposti niin tutustumiseen, ryhmäyttämiseen kuin tilanteisiin, joissa on tarve purkaa energiaa. Leikkien avulla voidaan myös opettaa uusia asioita tai hassutella ja pitää hauskaa. Sopivat leikit löytyvät myös iltanuotion tunnelmallisiin hetkiin.

Hinta: 5€

Kerhokansio

Virkeyttä ja elämyksiä lähiluonnosta -kansio sisältää runsaasti vinkkejä luontokerhotoimintaan.

Kansio innostaa seikkailemaan ja virkistymään lähiluonnossa eri vuodenaikoina ja joka säällä. Ideoita löytyy myös sisätiloissa tapahtuvaan kerhotoimintaan.

Kansio on tarkoitettu alakouluikäisten luontokerhojen ohjaajille ja soveltuu erityisesti aloitteleville ohjaajille, jotka tarvitsevat ohjeita luontokerhon perustamiseen.

Hinta: 20 €

Leirikansio

leka-kansi-nettiin.jpg

Uudistunut leirikansio eli opas luontoleirin järjestäjille ja ohjaajille pitää sisällään tietoa ympäristökasvatuksesta, ohjauksesta luontoleirillä ja erilaisista leiriohjelmista. Kansion käytännönläheisillä ohjeilla saadaan asiat leirillä rullaamaan. Kansiosta löytyvät ohjeet ja ideat niin kokkaukseen, ensiapuun, punkkien torjuntaan kuin erityistä tukea tarvitsevien leiriläisten kanssa toimimiseen. Leirikansiosta löytyvät myös leirikonkareiden kokemukset ja vinkit, joilla pulmatilanteita voi leirillä purkaa. Leirikansion voit ladata tästä.