Hyvää maailman luontopäivää 3.3.!

Luonto ympärillämme on täynnä värikkäitä kasveja, sammalia, jäkäliä ja sieniä – pieniä ja isoja otuksia mönkii, matelee, uiskentelee, pörisee, lentelee, juoksee ja kiipeilee kaikkialla. Mitä enemmän on erilaisia elinympäristöjä, sitä suurempi on elonkirjo eli luonnon monimuotoisuus ympärillämme. Ja mitä enemmän on luonnon monimuotoisuutta, sitä paremmin myös me ihmiset voimme, koska olemme osa elonkirjoa.

Hyvinvoiva villi luonto tarjoaa lukemattomia hyötyjä, kuten puhdasta ilmaa ja vettä, ravintoa, virkistystä ja henkistä hyvinvointia. Ihmisten tärkein tehtävä onkin huolehtia, että luonnon monimuotoisuus kukoistaa. Samalla huolehdimme omasta hyvinvoinnistamme ja turvaamme kestävän tulevaisuuden seuraaville sukupolville. Pienet teot ovat helppo alku suuremmalle muutokselle.

Teknologia voi olla avuksi myös luonnonsuojelussa: esimerkkinä Kevätseuranta

Tänä vuonna maailman luontopäivä keskittyy erityisesti siihen, kuinka digitaalista teknologiaa ja innovaatioita voidaan hyödyntää luonnonsuojelussa. Tuttuja esimerkkejä teknologian käytöstä luonnonsuojelussa ovat GPS- ja satelliittiseuranta, riistakamerat sekä esimerkiksi metsäkadon raportointia helpottavat digialustat ja mobiilisovellukset.

Luontoliiton rakastettu Kevätseuranta-kampanja toimi vuosikymmeniä postitse lähetettävien paperisten havaintolomakkeiden varassa. Nykyään käytössä on digitaalinen lomake, jonka kautta lajihavainnot eri puolilta Suomea saadaan Luonnontieteellisen keskusmuseon tietokantaan nopeammin ja vaivattomammin. Kevätseurannan kautta saatuja tietoja hyödynnetään muun muassa ilmastonmuutoksen tutkimisessa.

Tänä vuonna Kevätseurannassa tarkkaillaan muuttuvaa metsää: metsäluontotyypeistä 76 % on arvioitu uhanalaisiksi. Metsätalouden lisäksi metsäluontoa muuttaa ilmastonmuutos. Ennen vain etelässä tavatut lajit leviävät olosuhteiden muuttuessa yhä pohjoisempaan. Kevätseuranta-havainnot kertovat kevään etenemisen lisäksi lajien levinneisyydestä ja piirtävät kuvaa mahdollisesta muutoksesta.

Lue lisää Kevätseuranta-kampanjasta ja osallistu: kevatseuranta.fi/

Lue myös Luontoliiton muita uutisia

Hae Itämeri-lähettilääksi kesäksi 2024

Hei Itämerestä kiinnostunut nuori!  Lähde mukaan Itämeri-lähettilääksi Muoviton meri -kiertueelle ja pääset tekemään tärkeää työtä Itämeren ja rantojemme hyväksi!  HAE MUKAAN TÄYTTÄMÄLLÄ TÄMÄ HAKULOMAKE Viimeinen