Luontoliitto – 80 vuotta luonnon puolella!

Luontoliitto juhlii tänä vuonna taivalta, joka alkoi vuonna 1943. Luontoliiton toiminta sai alkunsa kemiankerhojen liittona mutta kasvoi nopeasti kansalliseksi luontoharrastusjärjestöksi.

Tänä päivänä Luontoliitto on kansallisesti merkittävä ympäristökasvattaja sekä luonto- ja ympäristövaikuttaja. Luontoliitto tavoittaa vuosittain tuhansia suomalaisia lapsia ja nuoria luontoleireillä, kouluissa, kerhoissa ja luonto- ja ympäristötoiminnan parissa. Järjestön toiminta näkyy luonnossa, kaduilla ja kabineteissa. Luontoliiton toiminta on lisäksi kansainvälisesti tunnustettua.

”Yhteytemme luontoon on kadoksissa. Tämä näkyy kaikkialla ympärillämme. Meidän on tehtävä kaikkemme, jotta kunnioitus ja yhteys muuhun luontoon rakentuisi vahvemmaksi. Tämä yhteys on koko ihmiskunnan olemassaolon perusta. Luontoliitossa haluamme tehdä työtä tämän toteutumiseksi”, sanoo Luontoliiton puheenjohtaja Nadja Uusiperhe.

Luontoliiton lapsille ja nuorille suunnattu monimuotoinen toiminta tarkoittaa metsien, suden, virtavesien ja Itämeren suojelua, ympäristökasvatusta leireillä, kouluissa ja kerhoissa sekä kampanjointia ylikulutusta, ilmastokriisiä ja luontokatoa vastaan.

Luontoliitto juhlii kulttuuriväen ja luonnonystävien kanssa

Luontoliiton monimuotoinen toiminta näkyy ja kuuluu kaikkialla Suomessa. Juhlavuotena Luontoliiton ääntä ja näkyvyyttä ovat tehostamassa juhlavuoden kummit kuten kirjailija Anni Kytömäki, näyttelijä Jasper Pääkkönen, taiteilija Barbora Xu, tubettajat Elina ja Sofia, Pikku Kakkosesta tutut Tellustajat, ultrajuoksija Juuso Simpanen, muusikko Ville Veikka sekä luontokuvaaja Konsta Punkka.

”Yhä harvempi nuori suhtautuu intohimoisesti luontoharrastuksiin, ja sitä kautta kosketuksemme luontoon vähenee. Sukupolvi sukupolvelta etäännymme luonnosta. Siksi meidän kaikkien – etenkin vanhempien – on näytettävä nuorille esimerkkiä ja kannustettava liikkumaan luonnossa, koska sieltä kumpuaa halu suojella luontoa”, sanoo näyttelijä Jasper Pääkkönen

Tällä hetkellä Luontoliitto kampanjoi luonnonharrastuksen parissa ja kannustaa kansalaisia seuraamaan kevään etenemistä perinteikkään Kevätseuranta-kampanjan avulla. Tämä vuonna kampanjan teemana on pölyttäjät.

Lisätiedot:

Nadja Uusiperhe, puheenjohtaja, p. 044 297 2611, nadja.uusiperhe@luontoliitto.fi

Riku Eskelinen, toiminnanjohtaja, p. 050 572 7782, riku.eskalinen@luontoliitto.fi

Merja Forsman, viestintäpäällikkö, p. 040 861 8915, merja.forsman@luontoliitto.fi

www.luontoliitto.fi

www.kevatseuranta.fi