Sijainti: Pääsivu / Liity / Liity Laumaan! / Tutustu luontoliittolaisiin – ja tule mukaan!

Tutustu luontoliittolaisiin – ja tule mukaan!

Luonto-Liitossa voit toimia niin ympäristökasvatuksen, luonnonharrastuksen kuin ympäristöpoliittisen vaikuttamisen parissa. Luonto-Liitolla on myös paikallistoimintaa eri puolilla Suomea.

Tutustu Luonto-Liiton aktivisteihin ja lue, millä tavoin he toimivat järjestössämme.

Antti Saarelainen, Savo-Karjalan luontopiirin puheenjohtaja

Savo-Karjalan luontopiirissä toimimme sekä ympäristöpoliittisen vaikuttamisen että ympäristökasvatuksen parissa. Itse olen kiinnostunut erityisesti ympäristöpolitiikasta, kuten ilmasto- ja energiakysymyksiin vaikuttamisesta.

Tulin mukaan Luonto-Liiton toimintaan muutamia vuosia sitten. Kritisoin Ilosaari-rockissa infopöytää pitäville luontoliittolaisille, että Luonto-Liitto on minun makuuni liian nössö järjestö. Pöydän takaa vastattiin, että järjestöä muutetaan vain liittymällä siihen. Jäseneksi liityttyäni huomasin, että Luonto-Liitolla on oma tärkeä paikkansa Suomen ympäristöjärjestöjen joukossa. Luonto-Liitossa ajatellaan muutoksen lähtevän pienestä. Tarkastelemme isoja rakenteellisista ongelmia mutta toimimme samalla ruohonjuuritasolla niiden korjaamiseksi.

Piirimme toimii aktiivisesti Joensuussa ja olemme parhaillaan käynnistämässä toimintaa myös Kuopiossa. Toivotamme uudet jäsenet tervetulleiksi SaKan toimintaan! Piirissämme on tilaa ja tekemistä niin luonnosta ja ympäristökasvatuksesta kuin poliittisesta vaikuttamisesta kiinnostuneille aktiiveille.

Eeva Hammar, Itämeri-jaoston puheenjohtaja

Olen toiminut useamman vuoden Luonto-Liitossa ja Itämeri-jaostossa. Opiskelen meribiologiaa ja lähdin mukaan toimintaan, kun huomasin yliopiston sähköpostilistalla Luonto-Liiton silloisen Itämeri-kampanjan. Kouluttauduin Itämeri-lähettilääksi ja olen käynyt lukuisissa kouluissa kertomassa lapsille ja nuorille Itämerestä ja sen nykytilanteesta.

Itämeri-jaostossa pyrimme tavoittamaan lapsia ja nuoria ja kertomaan heille minkälainen tämä meidän Itämeri on, miksi se nykyään voi huonosti, niin mitä voimme tehdä, että se voisi paremmin. Tänä vuonna meillä on käynnissä Muoviton Itämeri -kampanja. Itämeren roskaantuminen alkaa olla aika iso ongelma, siinä missä rehevöityminen, ilmastonmuutos tai vieraslajitkin.

Luonto-Liitto on hyvin rento järjestö ja toiminnassa näkyy positiivinen asenne. Toiminta perustuu pitkälti vapaaehtoisten aktiivisuuteen toimintaryhmissä. Uudet jäsenet tulkaa rohkeasti mukaan toimintaan. Meilläkin Itämeri-ryhmässä toimii paljon vapaaehtoisia tapahtumissa ja Itämeri-lähettiläinä.

Hanna Jauhiainen, Luonto-Liiton metsäryhmän puheenjohtaja

Olen ollut Luonto-Liiton metsäryhmässä mukana kolmisen vuotta. Tutustuin Luonto-Liiton toimintaan kun lähdin mukaan Luonto-Liiton ja SYKE:n metsäkartoitusreissulle Kostamuksen lähelle Venäjälle. En tiennyt entuudestaan kovin paljoa metsien inventoinnista tai suojelusta, mutta tykästyin hommaan todella paljon.

Metsäinventoinnit, joilla etsitään potentiaalisesti suojelun arvoisia metsiä, ovat tärkeä osa Luonto-Liiton metsäryhmän toimintaa. Inventointi tarkoittaa, että käymme paikan päällä tutkimassa ja dokumentoimassa luontokohteita.  Etsimme uhanalaisia lajeja, otamme valokuvia ja arvioimme metsän rakennetta. Inventointien perusteella teemme suojeluesityksiä. Lisäksi kampanjoimme eri tavoin metsien suojelun puolesta ja kirjoitamme metsäblogia.

Ehdottomasti kannattaa tulla mukaan Luonto-Liiton ja metsäryhmän toimintaan. Luonto-Liittoon on helppo tulla mukaan ja jokaiselle löytyy tekemistä oman osaamisen, kykyjen ja kiinnostuksen mukaan.

Simo Jalonen, Luonto-Liiton susiryhmän aktiivi

Tulin mukaan Luonto-Liiton toimintaan vajaat pari vuotta sitten, kun ystäväni johdatti minut Susiryhmän kokoukseen. Susiryhmän tärkeimpiä toimintamuotoja ovat kouluvierailut sekä suurpetojen tilannetta kartoittavat tiedotteet ja kannanotot. Järjestämme myös pop-up ravintoloita ravintolapäivänä ja keräämme näin varoja toimintaamme.

Luonto-Liitossa parasta on erilaisten ihmisten yhteinen kiinnostus luontoa kohtaan. On hienoa, että on olemassa järjestö, joka antaa mahdollisuuksia luontokokemuksiin ja opettaa pitämään huolta ympäristöstä.

Järjestötoiminnassa tehdään yhdessä ja otetaan oppia kokeneemmilta. Luonto-Liitossa pääsee itse vaikuttamaan siihen, millaista toimintaa toteutetaan ja miten. Toiminta on monipuolista, koska siinä yhdistyvät erilaisten ihmisten mielipiteet ja toimintatavat.

Laura Haikonen, Luonto-Liiton Hämeen piirin (HLP) puheenjohtaja ja metsälähettiläs

Kävelin muutamia vuosia sitten sisään Luonto-Liiton Hämeen piirin toimistoon ja lähdin saman tien mukaan toimintaan.  Nyt toimin esimerkiksi kevätseurantaretkien järjestäjänä sekä vierailen metsälähettiläänä kouluissa. Lisäksi olen osallistunut monien paikallisten tapahtumien ja tempausten toteutukseen.

Toimin paljon lasten ja nuorten ympäristökasvatuksen parissa ja tykkään varsinkin metsälähettilästoiminnasta ihan hirveästi. Ylä- ja alakoululaiset ovat aivan mahtavia! On mukavaa kuulla heidän havaintojaan ja ajatuksiaan luonnosta ja ympäristöstä.

Luonto-Liitto on todella monipuolinen järjestö ja pidän siitä, että täällä kynnys osallistua toimintaan on matala. Toivottavasti myös uudet jäsenet löytävät mukaan Luonto-Liiton tapahtumiin ja toimintaan. Tulee hyvä mieli, kun voi tehdä yhdessä merkityksellisiä ja arvokkaita asioita.

Liity Luonto-Liiton jäseneksi

Luonto-Liiton etusivulle