Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Leirit

Leirit

Luonto-Liiton Hämeen piirin leireillä nautitaan luonnosta ja toisten seurasta. Tarjoamme leirejä lapsille, nuorille, aikuisille ja koko perheelle. Haluamme rohkaista leiriläisiä luontoa kunnioittavaan ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan sekä iloitsemaan luonnon tarjoamista mahdollisuuksista.

Leirejä järjestetään koulujen loma-aikoina kesällä, syksyllä ja talvella. Leirien hinta sisältää ruokailut, vakuutukset ja päiväleirejä lukuunottamatta yhteiskuljetuksen ja majoituksen. Tarjoamamme ruoka on vegaanista.

NUORTEN LEIRIT (13-17-vuotiaat)

Leirit järjestetään perinteisesti lähiseudun kansallispuistoissa tai muissa kaunista retkeilymaastoa tarjoavissa paikoissa. Ohjelma suunnitellaan nuorten toiveiden ja kiinnostuksen mukaan. Leirien ohjelmassa voi olla esimerkiksi ympäristötaidetta, retkeilyä, roolipelejä tai keskusteluja ympäristöaiheista, ilmastoahdistuksen käsittelyä, yhteistä kasvisruuan kokkaamista tai musisointia iltanuotiolla.

LASTEN LEIRIT (alakouluikäiset)

Leireillä ollaan luonnossa, sitä tutkitaan, siellä taiteillaan ja siellä leikitään. Ohjelmassa on myös aivan perinteisiä leirijuttuja: pelejä ja leikkejä, nuotion tuijottelua, saunomista, uimista ja syömistä. Leiriläisistä huolehtivat koulutetut ohjaajat. Leirit kestävät vajaan viikon.

Talvileireillä alakoululaiset ja perheet pääsevät sukeltamaan keskelle talven taikaa. Talvileireillä tutkitaan talvisen luonnon ihmeitä, ja säiden salliessa lasketaan mäkeä tai vaikka tallaillaan järven selän yli lähisaareen kaakaolle. Talvileirit kestävät yleensä kaksi yötä.

Telttaleirit järjestetään pirkanmaalaisissa leirikeskuksissa. Leiriläiset yöpyvät lähtökohtaisesti teltoissa, mutta kylmillä ilmoilla myös sisämajoitus on mahdollinen.

Päiväleirit toteutetaan kaupunkimaisessa ympäristössä lähiluontokohteisiin tutustuen. Leirit on toteutettu pitkään yhteistyössä museokeskus Vapriikin kanssa, jossa olemme päässeet ihmettelemään museon aarteita myös suljettujen ovien takana. Leiripäivä kestää yleensä 9-16, jonka aikana tarjotaan lämmin lounas ja välipala.

PERHELEIRIT

Perheleirille ovat tervetulleita lasten kanssa niin vanhemmat, isovanhemmat kuin kummitkin. Pienet lapset pääsevät leirillä tutustumaan luonnon ihmeisiin yhdessä turvallisen ja tutun aikuisen seurassa. Joku nukkuu ensimmäistä kertaa teltassa, toiselle metsäseikkailu on unohtumaton kokemus. Myös isommat lapset ja aikuiset huomioidaan ohjelman suunnittelussa.

AIKUISTEN LEIRIT

Aikuisten leirit on tarkoitettu yli 18-vuotiaille. Haluamme, että leiritunnelma on mahdollista myös aikuisille. Leireillämme saa hengähtää luonnon helmassa, heittäytyä sammalmättäälle ihmettelemään muurahaisten marssia sekä pysähtyä pohtimaan ja jakamaan ajatuksia, joita luonto ympärillä herättää.

Luonto-Liiton leirilupaus

Hyväksytty Luonto-Liiton hallituksen kokouksessa 23.3.2012

« syyskuu 2020 »
syyskuu