Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Leirit

Talviluontoleirit 2021 PERUTTU!

Leirejä korvaava ohjelma:

Alakoululaisten talvilomakerho 1.-3.3.2021

Kolmen päivän seikkailu lähiluonnossa! Lumikenkäilyä, majojen rakentelua, leikkimielistä kisailua ja talvisia selviytymistaitoja. Lähde ottamaan selvää esimerkiksi siitä, miten sujuu kaarnakuoriaisleikki tai pulkkamelonta?

Kerhon ohjelmasta ja ohjauksesta vastaa kaksi koulutettua ohjaajaa, osallistujia kerhoon otetaan max. 8. Kerhopäivä vietetään kokonaisuudessaan ulkona, joten säänmukainen vaatetus on erityisen tärkeää. Kerholaiset tuovat mukanaan omat tukevat lounaseväät, joita on mahdollisuus lämmittää nuotiolla.

Aika: päivittäin klo 10-14

Paikka: Hatanpään Arboretum ja Rantaperkiön rantametsä

Hinta: 25e

Lisätiedot: lhp@luontoliitto.fi, p. 044 566 5899

Ilmoittautumiset 24.2. mennessä: http://tiny.cc/talvilomakerho2021

Talviloman perheretket

Perheretket toteutetaan kahden ohjaajan ja max. 8 osallistujan ryhmissä. Samaan kohteeseen tehdään päivän aikana kaksi retkeä eri aikoina.

Retkelle mukaan sään mukaisen varustuksen lisäksi tukevat eväät, joita on mahdollisuus lämmittää nuotiolla.

Ke 3.3. Sippe Siilin talviseurantaretki Kirskaanniemeen klo 10-13.30 ja 15-18:30

Sippe Siili herää talviunilta tutkimaan talvista luontoa ja etsimään hyvää oloa.

Retkellä leikitään, nautitaan talvisesta luonnosta ja istuskellaan nuotiolla Kirskaanniemen kauniissa järvimaisemassa.

Lähtö Koipitaipaleentien alkupään parkkipaikalta, josta käveltävän matkan pituus edestakaisin noin 3km. Vuoreksesta lähimmältä bussipysäkiltä tulee omatoimista kävelymatkaa n. 1,5km suuntaansa. Retki päättyy Kirskaanniemeen, jonne voi halutessaan jäädä viettämään omaa aikaa tai palata ohjaajien kanssa lähtöpisteeseen.

To 4.3 Sippe Siilin saariseikkailu Tapatoran saareen Näsijärvelle klo 10-14 ja 12-16

Sippe Siilin mukana pääset jännittävälle saariseikkailulle järven jäätä pitkin lumikenkäillen. Retkellä etsitään yhdessä Sippe Siilin jättämiä vihjeitä ja ehkäpä löydetään talven taika.

Lähtö Kaupinojalta, josta käveltävän matkan pituus edestakaisin noin 4km. Petsamosta lähimmältä bussipysäkiltä omatoimista kävelymatkaa n. 800m suuntaansa. Retki päättyy Kaupinojalle.

Pe 5.3 Hyppy metsän siimekseen Sippe Siilin kanssa Niihamassa klo 10-13:30 ja 15-18:30

Tule Sippe Siilin mukaan sukeltamaan metsän siimekseen. Tutkitaan ja ihmetellään metsää ja sen monimuotoisuutta leikkien ja metsässä kulkien. Jos olemme oikein tarkkana, ehkäpä myös metsän oliot näyttäytyvät meille!

Lähtö Alasjärven parkkipaikalta, josta käveltävän matkan pituus edestakaisin noin 4km. Lähin bussipysäkki Teiskontiellä n. 200m päässä. Retki päättyy Niihaman majalle, jonne voi halutessaan jäädä viettämään omaa aikaa tai palata ohjaajien kanssa lähtöpisteeseen.

Perheretkien hinta: 5e/hlö

Lisätiedot: lhp@luontoliitto.fi, p. 044 566 5899

Ilmoittautumiset 24.2. mennessä: http://tiny.cc/talvilomaretki2021

******

Luonto-Liiton Hämeen piirin leireillä nautitaan luonnosta ja toisten seurasta. Tarjoamme leirejä lapsille, nuorille, aikuisille ja koko perheelle. Haluamme rohkaista leiriläisiä luontoa kunnioittavaan ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan sekä iloitsemaan luonnon tarjoamista mahdollisuuksista.

Leirejä järjestetään koulujen loma-aikoina kesällä, syksyllä ja talvella. Leirien hinta sisältää ruokailut, vakuutukset ja päiväleirejä lukuunottamatta yhteiskuljetuksen ja majoituksen. Tarjoamamme ruoka on vegaanista.

NUORTEN LEIRIT (13-17-vuotiaat)

Leirit järjestetään perinteisesti lähiseudun kansallispuistoissa tai muissa kaunista retkeilymaastoa tarjoavissa paikoissa. Ohjelma suunnitellaan nuorten toiveiden ja kiinnostuksen mukaan. Leirien ohjelmassa voi olla esimerkiksi ympäristötaidetta, retkeilyä, roolipelejä tai keskusteluja ympäristöaiheista, ilmastoahdistuksen käsittelyä, yhteistä kasvisruuan kokkaamista tai musisointia iltanuotiolla.

LASTEN LEIRIT (alakouluikäiset)

Leireillä ollaan luonnossa, sitä tutkitaan, siellä taiteillaan ja siellä leikitään. Ohjelmassa on myös aivan perinteisiä leirijuttuja: pelejä ja leikkejä, nuotion tuijottelua, saunomista, uimista ja syömistä. Leiriläisistä huolehtivat koulutetut ohjaajat. Leirit kestävät vajaan viikon.

Talvileireillä alakoululaiset ja perheet pääsevät sukeltamaan keskelle talven taikaa. Talvileireillä tutkitaan talvisen luonnon ihmeitä, ja säiden salliessa lasketaan mäkeä tai vaikka tallaillaan järven selän yli lähisaareen kaakaolle. Talvileirit kestävät yleensä kaksi yötä.

Telttaleirit järjestetään pirkanmaalaisissa leirikeskuksissa. Leiriläiset yöpyvät lähtökohtaisesti teltoissa, mutta kylmillä ilmoilla myös sisämajoitus on mahdollinen.

Päiväleirit toteutetaan kaupunkimaisessa ympäristössä lähiluontokohteisiin tutustuen. Leirit on toteutettu pitkään yhteistyössä museokeskus Vapriikin kanssa, jossa olemme päässeet ihmettelemään museon aarteita myös suljettujen ovien takana. Leiripäivä kestää yleensä 9-16, jonka aikana tarjotaan lämmin lounas ja välipala.

PERHELEIRIT

Perheleirille ovat tervetulleita lasten kanssa niin vanhemmat, isovanhemmat kuin kummitkin. Pienet lapset pääsevät leirillä tutustumaan luonnon ihmeisiin yhdessä turvallisen ja tutun aikuisen seurassa. Joku nukkuu ensimmäistä kertaa teltassa, toiselle metsäseikkailu on unohtumaton kokemus. Myös isommat lapset ja aikuiset huomioidaan ohjelman suunnittelussa.

AIKUISTEN LEIRIT

Aikuisten leirit on tarkoitettu yli 18-vuotiaille. Haluamme, että leiritunnelma on mahdollista myös aikuisille. Leireillämme saa hengähtää luonnon helmassa, heittäytyä sammalmättäälle ihmettelemään muurahaisten marssia sekä pysähtyä pohtimaan ja jakamaan ajatuksia, joita luonto ympärillä herättää.

Luonto-Liiton leirilupaus

Hyväksytty Luonto-Liiton hallituksen kokouksessa 23.3.2012

« helmikuu 2021 »
helmikuu