Leirit

Saunat ja iltajutut telttakummin kanssa oli parasta. Saunalla oli hyvä fiilis ja sai uida, telttakummit on aina hirveen kivoja ja niiden kanssa on kiva olla.
– Nuorten leirit

– Nuorten leirit

Luontoliiton leireillä vietetään aikaa luonnossa sekä tutkitaan ja opitaan luonnosta. Järjestämme luontoleirejä lapsille, nuorille ja perheille ympäri Suomen.

“Siellä oli tosi kivaa ja ruoka oli tosi hyvää!”
– Lasten leirit

“Siellä oli tosi kivaa ja ruoka oli tosi hyvää!”
– Lasten leirit

Perinteikkäät kesäleirit ja opettavaiset teemaleirit

Kesäisiä yöleirejä Bengtsårissa, talvisia koko perheen leirejä Nuuksiossa, vaellusleirejä Lapissa. Tule luontoleirille yksin, perheen tai ystävän kanssa. Meillä vietetään aikaa rennossa seurassa upeissa luontokohteissa.

Luontoliitto on järjestänyt lasten ja nuorten kesäleirejä jo vuodesta 1951. Nykyisin järjestämme vuosittain yli 70 luontoleiriä ja -retkeä. Kesä on edelleen leirien sesonkiaikaa, mutta joitakin leirejä pidetään myös muina koulujen loma-aikoina.

“Lapselta kuului pelkkää positiivista,
ja olisi halunnut jatkaa leiriä seuraavalle viikolle”
– Lasten leirit

“Pidemmälle leirille ensi kerralla. Kiitos kivasta leiristä! “

“Lapselta kuului pelkkää positiivista,
ja olisi halunnut jatkaa leiriä seuraavalle viikolle”
– Lasten leirit

“Pidemmälle leirille ensi kerralla. Kiitos kivasta leiristä! “

Luontoliitto järjestää

Leirejä järjestetään sekä päiväleireinä että yön yli -leireinä, ja niiden kestot vaihtelevat kolmesta päivästä viikkoon. Luontoliiton kouluttamat leirinjohtajat ja -ohjaajat vastaavat leirien ohjelmasta. He ovat käyneet Luontoliiton leirinohjaajakoulutuksen, ja heiltä on tarkistettu rikosrekisteriote. Kiinnostaako sinua lähteä ohjaajaksi luontoleirille? Seuraa toimintakalenteria ja lähde mukaan koulutukseen!

“Parasta oli mukavat leirikaverit ja -ohjaajat, luonnossa oleminen ja hyvä ruoka. “
– Lasten leirit

Leirit tarjoavat elämyksiä ja tietoa

Haluatko oppia uutta luonnosta? Tutustua samanhenkisiin ihmisiin?

Luontoliiton leireillä opitaan ja rentoudutaan luonnon helmassa. Leiriohjelmaan kuuluu esimerkiksi:

Päivät koostuvat monipuolisesta ohjelmasta, mutta yhtä tärkeää on hauskanpito vanhojen ja uusien kavereiden kanssa sekä ihanien muistojen luominen.

“Iso kiitos ihanille ohjaajille, jotka jaksoivat hyväntuulisina ohjata leiriä,
vaikka sateinen keli ja hyttyset muuttivat suunnitelmia vähän väliä <3″

Luontoleirejä ja luontoretkiä ympäri Suomen

Kartan kautta pääset tutustumaan eri piirien leiritoimintaan. Muista myös toimintaryhmien leirit ja teemaleirit, joita voit hakea tapahtumakalenterin kautta

“Melontaretki, mysteerisuunnistus ja uiminen ja sauna oli mukavinta. Toimintaa, yhdessä olemista luonnon äärellä inspiroivaa oppimista! “
– Perheleirit

“4v. tykkäsi leikkiä ikätovereiden kanssa, kiipeilystä sekä leirinuotioista, itse pidin suoretkestä sekä siitä, että ruokaa saa tasaisin väliajoin jonkun muun tekemänä 😀!”

Luontoliiton leirilupaus

Luontoliiton leireillä toiminta on aina hauskaa, turvallista ja luonnonläheistä: leirialueet valitaan huolella, osallistujien terveydestä ja turvallisuudesta huolehditaan tarkasti, leiriohjelma on laadukasta, ja sillä on ympäristökasvatuksellisia tavoitteita. Tutustu Luontoliiton leirilupaukseen täältä.

Leireillämme noudatetaan turvallisen tilan periaatteita.

Vakuutusyhtiö Pohjantähti on läpikäynyt turvallisuussuunnitelman osana Luontoliiton ja Pohjantähden yhteistyösopimusta.

Vakuutusyhtiö Pohjantähti on Luontoliiton valtakunnallisen leiri- ja kerhotoiminnan virallinen tukija vuonna 2024. Taloudellisen tuen lisäksi Pohjantähti on toiminut asiantuntijaroolissa Luontoliiton leirien ja kerhojen turvallisuusohjeistuksien päivittämisessä.

Pohjantähden logo
lasten_kesäleiri_melonta

“Kiitos ihanille johtajille ja ohjaajille erinomaisesti suunnitellusta ja vedetystä leiristä. Ohjelma oli todella hyvin mietitty ja toteutettu.”