Sijainti: Pääsivu / Lapset ja nuoret / Nuoret

Nuoret

Luonto-Liitossa nuoret päättävät asioista itse.

Luonto-Liitto rakentuu nuorten omaehtoisen ympäristötoiminnan varaan, eikä järjestö kaihda ottamasta kantaa ajankohtaisiin asioihin. Nuoret aktiivit päättävät asioista yhdistyksen hallituksessa, pyörittävät piiritoimintaa sekä vastaavat perustoiminnasta, kuten luontoleirien ja -retkien järjestämisestä.

Toimintaan kannattaa lähteä mukaan! Voit aloittaa tutustumalla oman piirisi tarjontaan, ja osallistumalla sen jälkeen kesällä nuortenleirille tai lähtemällä retkelle tutustumaan uusiin ihmisiin. Pidempien reissujen suhteen kannattaa tarkkailla tapahtumakalenterista omaa lähiseutua kauemmaskin, mikäli läheltä ei löydy sopivaa toimintaa. Leiri- ja ympäristökasvatuskuvioihin pääsee esimerkiksi piirin järjestämän kurssin kautta, jonka jälkeen voit toimia leirillä tai luontokerhossa ohjaajana. Piirit järjestävät vaikka mitä, ja paikallistoiminnassa kaivataan aina uusia ideoita ja tekijöitä.

Omatoimisen luonnosta oppimisen voi aloittaa esimerkiksi Pihka-luonnonharrastusmerkistä, jota voi tietysti suorittaa myös yhdessä muiden kanssa. Jos olet kiinnostunut jostain tietystä aihepiiristä, suosittelemme tarkistamaan, mitä Luonto-Liiton jaostot ja toimintaryhmät tekevät. Luonto-Liitossahan on esimerkiksi hyvin aktiivista metsä- ja susi- ja Itämeri-toimintaa. Myös kulutuskriittisille ja energia- ja ilmastokysymyksistä ja ympäristökasvatuksesta kiinnostuneille löytyy tekemistä.

Toimintamme on avointa kaikille noin 13–29-vuotiaille nuorille taito- ja tietotasosta sekä elämäntapavalinnoista riippumatta. Luonto-Liiton toiminta tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden oppia uutta sekä tilaisuuden päästä tekemään itse.

Tervetuloa mukaan!

Kuva: Ilmari Karonen