Sijainti: Pääsivu / Lapset ja nuoret / Lapset / Lasten luonnonharrastus / Kevätseuranta lapsille

Kevätseuranta lapsille

Lasten omassa kevätseurannassa tarkkaillaan kevään saapumista 13 tutun lajin avulla lähiluonnossa.

Lapsille oma kevätseuranta. Kevään tuloa tarkkaillaan seuraamalla 13 helpon ja tutun lajin saapumista eri puolille Suomea. Havainnot kirjataan kevätkortille, joka palautetaan kesäkuun aikana täytettynä Luonto-Liittoon. Kaikkien havaintonsa lähettäneiden kesken arvotaan yllätyspalkintoja.

Luonnon ihmeet ja havainnointi

Lasten kevätseurantalomakkeessa on paikka kolmelle eri retkelle. Jokaisella retkellä merkitset korttiin rastin niiden lajien kohdalle, joita retkellä näet. Jos retkeilet parin-kolmen viikon välein, näet jokaisella retkellä taatusti uusia kevään merkkejä.

Kevätseuranta ei vaadi suuria ponnisteluita, eikä luonnon tarkkailuun tarvita erämaaolosuhteita. Lähiluonnosta – vaikka kotipihalta tai koulumatkalta – löytyy kevät. Aina ei tarvitse lähteä erikseen edes retkelle. Kunhan pitää silmänsä avoinna, bussin ikkunastakin voi havaita kevään ensimmäiset leskenlehdet.

Kevätseurannassa tärkeintä onkin se, että herkistyy luonnolle. Kun keskittyy kevään merkkien havainnointiin, ei upea vuodenaika pääse livahtamaan ohitse huomaamatta.

Lisätietoa Lasten kevätseurannasta: www.kevatseuranta.fi/lapsille/

Kuva: Luonto-Liiton kuva-arkisto