Päivätyökeräys eli taksvärkki

Luontoliitto järjestää lukuvuosittain valtakunnallisen päivätyökeräyksen eli taksvärkin, jonka tuotot ohjataan luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatus­työhön. Palkkioksi koulu saa keräyksen tuotosta kolmasosan, jolla voidaan rahoittaa esimerkiksi koulun luontokerho-, luokkaretki- tai luonnonsuojelutoimintaa.

Luontoliiton päivätyökeräyksen avulla mahdollistetaan esimerkiksi luontoleiri- ja kerhotoimintaa sekä lasten ja nuorten omaehtoista luonnonsuojelutoimintaa.

Meille tärkeitä kohteita ovat:

• ilmasto
  • vesistöt
  • metsät
  • suurpedot
  • ympäristökasvatus
  • ympäristövaikuttaminen.

Ilmoita koulusi Luontoliiton päivätyökeräykseen ja tue samalla tärkeää luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatustyötä!

Päivätyökeräykseen ilmoittautuminen

Ilmoittaudu päivätyökeräykseen sähköisellä ilmoittautumislomakkeella. Ilmoittautumisen jälkeen yhteyshenkilölle lähetetään sähköpostitse koulukohtainen viitenumero.

Lataa päivätyökeräyksessä tarvittavat lomakkeet sivun alalaidasta. Kotiväen infokirje ja oppilaslomake jaetaan oppilaille, yhteenvetolomake jää yhteyshenkilölle.

Huom. Kotiväen infokirje on interaktiivinen lomake, johon yhteyshenkilö esitäyttää koulukohtaiset yhteystiedot ja viitenumeron.

Ennen päivätyökeräystä

Jaa oppilaille kotiväen infokirje ja oppilaslomake. Suunnitelkaa etukäteen, mihin käytätte koulun oman osuuden. Se voidaan käyttää esimerkiksi oppilaskunnan ympäristötyöhön, koulun luontokerhotoimintaan tai luokan leirikoulukassaan.

Päivätyökeräyksen aikana

Päivätyökeräyksen aikana oppilaat työskentelevät esimerkiksi yrityksessä, järjestössä, yhteisössä tai kotona. Oppilas antaa esitäytetyn oppilaslomakkeen työnantajalle, joka täyttää sen omalta osaltaan. Lomakkeen ensimmäinen puoli jää työnantajalle kuitiksi, toinen puoli palautetaan kouluun.

Työnantaja maksaa oppilaan tekemästä työstä haluamansa summan. Työnantaja voi halutessaan maksaa summan suoraan Luontoliiton tilille tai toimittaa summan oppilaan mukana koululle, jolloin koulu tilittää palkkiot.

Päivätyökeräyksen jälkeen

Päivätyökeräyksen jälkeen Luontoliitto ilmoittaa koululle päivätyökeräyksen lopputuloksen. Koulu täyttää ja allekirjoittaa yhteenvetolomakkeen, jota vastaan maksetaan koulun oma osuus. Yhteenvetolomakkeet palautetaan sähköpostitse osoitteeseen pt@luontoliitto.fi

Palkinnoksi onnistuneesta päivätyökeräyksestä koulu saa valitsemansa Luontoliiton lehden vuosikerran postitse!

Lataa päivätyökeräyksessä tarvittavat lomakkeet

Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä