Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut / Opettajalle / Materiaalit

Materiaalit

Kuva: Aino Huotari

Opettajalle

Voit tutustua Luonto-Liiton kouluvierailumateriaaleihin etukäteen ennen vierailun tilaamista ja suunnitella halutessasi edeltäviä oppitunteja vierailua pohjustavaksi.

Materiaalit löytyvät Kouluvierailijalle-sivulta, pääset sivuille tästä linkistä. Jos käytät materiaaleja omassa opetuksessasi, niin kerrothan siitä koulukiertuevastaavalle (katri.pasanen@luontoliitto.fi).

Varsinaisten kouluvierailumateriaaliemme lisäksi olemme koonneet tähän materiaaleja ja tehtäviä, joita opettajat voivat itse hyödyntää omassa opetuksessaan, myös etäopetuksessa. Tehtävät on koottu alle teemoittain.

Vieraslajit:

Vieraslajitehtävät on suunniteltu ensisijaisesti yläkoululaisille, mutta niitä voi hyödyntää myös toisella asteella, kuten lukiossa biologian ja maantieteen tunneilla ja myös puutarha-alan oppilaitoksissa.

Powerpoint-esitys vieraslajeista (muokattava)

Matkailumainostehtävä

Seuraavat tehtävät on tehty maastovierailuja varten, mutta tehtävät 3-5 voi tehdä myös muuten. Tästä voit kopioida itsellesi muokattavat vieraslajitehtälomakkeet, jos sinulla on microsoft-tili:

Tehtävä 1. Etsi vieraslaji

Tehtävä 2. Ilmoita vieraslaji

Tehtävä 3. Vieraslajien leviäminen

Tehtävä 4. Vieraslajien haitat

Tehtävä 5. Miten toimia vieraslajien kanssa

Vieraslajiaiheiset materiaalit ovat osa VieKasLIFE-hanketta. VieKasLIFE-hanke (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528) on saanut rahoitusta Euroopan unionin LIFE-ohjelmasta (, jonka avulla tuetaan ympäristö- ja luonnonsuojeluhankkeita ja sitä kautta EU:n ympäristöpolitiikan toimeenpanoa). Tämän julkaisun sisältö heijastelee sen tekijöiden näkemyksiä, eikä Euroopan komissio tai EASME ole vastuussa aineiston sisältämien tietojen käytöstä.