Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut / Opettajalle / Kouluvierailujen aiheet

Kouluvierailujen aiheet

Kuva: Tiina Uimonen

Itämeri

Itämeri-lähettiläämme vierailevat alakoulun 4.-6.-luokilla, yläkouluissa, lukioissa sekä ammatillisissa oppilaitoksissa.

Lähettilään vierailu koostuu kolmesta pääteemasta:

- Ihmeellinen, kaunis Itämeri ja sen vedenalainen kiehtova eliömaailma

- Meremme ainutlaatuisuus ja haavoittuvuus

- Miten itse kukin voi toimia Itämeren puolesta

Itämeri-lähettiläsvierailun pituus on kaksoistunti (90 min, välissä on suositeltavaa pitää tauko), jonka aikana ehditään tehdä myös toiminnallisia harjoituksia. Vierailu voidaan tarvittaessa toteuttaa myös 75 minuutin lyhytversiona.

Tutustu Itämeri-lähettiläsmateriaaliin tarkemmin tästä.

Yhteistyössä:

Metsä

Metsäaiheiset kouluvierailut on suunnattu yläkouluihin sekä alakoulun 4.-6.-luokille.

Keväällä 2017 opettaja voi tilata luokalleen Tapaus Takametsä -draamavierailun ja / tai lähimetsätuokion.

- Tapaus Takametsä -draamavierailun aikana oppilaat osallistetaan toiminnallisen prosessidraaman keinoin eläytymään ja tutkimaan omia näkemyksiään metsiin liittyen. Arvopohjaisia asioita käsiteltäessä ennakkoluuloton toisen ihmisen kohtaaminen ja toisen eriävien mielipiteiden suvaitseminen ovat toiminnan ytimessä. Vierailulla vahvistetaan lasten ja nuorten uskoa omiin kykyihin muodostaa mielipiteitä ja vaikuttaa konkreettisesti asioiden kulkuun, esimerkiksi oman lähimetsän kohtaloon. Tutustu draamametodiin sekä materiaaliin tästä.

Draamavierailun kesto on aina 90 minuuuttia, joka pidetään yhteen ilman taukoja. Ohjelman toteuttaminen vaatii luokkatilan, johon saadaan muodostettua yhtenäinen vapaa tila siirtämällä pulpetit syrjään. Sopiva ryhmäkoko on 10 - max 25 oppilasta.

- Lähimetsätuokio toteutetaan koulun omassa lähimetsässä. Tuokion aikana oma lähimetsä tulee näkyväksi oppilaille. Metsässä harjoitellaan läsnäoloa, rentoudutaan, pelataan ja aistitaan - ja samalla otetaan niin luonto kuin toiset oppilaatkin huomioon. Tuokion tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten metsäsuhdetta sekä ryhmän yhteishenkeä toiminnallisilla harjoitteilla. Tavoitteena on myös antaa koululaisille mahdollisuus virkistyä ja kokea hyvää oloa luonnossa. Kyseessä ei siis ole perinteinen luonto-opastusretki lajintunnistuksineen. Tutustu materiaaliin tästä.

Lähimetsätuokion kesto on siirtymineen 90 minuuttia ja paras ajankohta tuokiolle on loppukevät tai alkusyksy. Metsän saa sijaita korkeintaan 10 minuutin kävelymatkan päässä koulusta. Sopiva ryhmäkoko on max 25 oppilasta.

Susi

Luonto-Liitto on sitä mieltä, että myös susi kuuluu Suomen luontoon ja siksi susilähettiläämme kiertävät keskustelemassa kouluissa lasten ja nuorten kanssa tästä tunteita herättävästä petoeläimestämme. Vierailulla susilähettiläs kertoo sudesta biologisena lajina, suteen liittyvistä myyteistä sekä susien suojelusta. Vierailujen tavoitteena on lisätä tietoa sudesta ja samalla lieventää mahdollisia epärealistisia pelkoja, joita suteen liittyy. Tutustu materiaaliin tästä.

Vierailulla keskustelun herättäminen on tärkeässä osassa. Oppilaiden erilaiset arvot ja näkemykset huomioidaan ja annetaan tilaa myös lapsen ja nuoren omalle äänelle. Kouluvierailulla mahdollisesti heräävissä luonnonsuojeluun liittyvissä eettisissä pohdinnoissa ei ole oleellista se, että tarjottaisiin oikeita vastauksia. Lapsille ja nuorille annetaan mahdollisuus pohtia ja muodostaa itse omat perustellut näkemyksensä. Halutessasi voit tutustua tästä tarkemmin, miten olemme ohjeistaneet susilähettiläämme keskusteluihin.

Susilähettiläsvierailut on suunnattu ala- ja yläkouluihin, lukioihin sekä ammatillisiin oppilaitoksiin, mutta vierailuja voi tilata myös esimerkiksi luontokerhoihin ja muihin vastaaviin vapaampiin lasten, nuorten ja nuorten aikuisten ryhmiin. Vierailun kesto on vähintään 60 minuuttia, kuitenkin kaksoistunti (2 x 45min, välissä tauko) on suositeltava, jotta keskustelulle jää riittävästi aikaa. Luonto-Liiton julkaisemaa Suden suusta -opasta voi tilata erikseen Luonto-Liitosta.

Ilmastonmuutos (ei toteuteta vuonna 2016, jatkorahoitus ei vielä varmistunut)

Ilmari-vierailun pääviesti on, että ilmastonmuutoksen ratkaiseminen on innostavaa ja meillä kaikilla on valtaa osallistua siihen. Tunnilla haluamme kuulla nuorten tulevaisuuden toiveita sekä ajatuksia ilmastonmuutoksesta ja sen ratkaisemisesta. Tunnilla ei sanella toimi näin tai älä toimi näin -listoja, vaan rakennetaan kuvaa positiivisesta tulevaisuudesta, jonka saavuttamiseksi jokainen voi valita itselleen sopivimmat toimintatavat.

Ranskalaista kirjailijaa Antoine de Saint-Exuperyä vapaasti lainaten: "Jos haluat ihmisten rakentavan purjelaivan, älä kerro heille, miten käyttää sahaa tai mistä ostaa puuta. Kerro heille, miten ihmeellisen hienoa on purjehtia valtameren keskellä".

Ilmari-vierailulla tutustutaan tarinan keinoin ilmastonmuutoksen ratkaisuihin eri puolilla maapalloa: miten nigerialaisen Adesinojen perheen elämä muuttui aurinkopaneelien ansiosta, miten Bogotasta tuli pyöräilevä kaupunki ja miten 15-vuotias Aino oppii ilmastovaikuttamista omassa elinympäristössään Suomessa.

Ilmari-vierailun kesto on 75-90 min. Ryhmäkoko on korkeintaan 25 nuorta. Ilmari-vierailu on yläkouluille, lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille suunnattu opetuskokonaisuus, joka sopii eri oppiaineiden tunneille.

Ilmari-kouluvierailut toteutetaan yhteistyössä Dodon, Maan ystävien ja Nuorten Akatemian kanssa ulkoasiainministeriön tuella. Ilmari-vierailuja ei rahoituksen puuttuessa tehdä vuonna 2016.