Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut / Opettajalle

Opettajalle

Hei opettaja! Hienoa, että olet päätynyt kouluvierailusivuillemme! Täällä voit tutustua lähemmin Luonto-Liiton tarjoamien kouluvierailujen aiheisiin ja materiaaleihin, tilata vierailun luokallesi sekä antaa palautetta jo pidetystä vierailusta. Huom! Ennen kuin tilaat vierailun, lue alta tarkemmin vierailujen käytänteistä! Jos Sinua askarruttaa vielä jokin asia, johon et löydä vastausta näiltä sivuiltamme, ota yhteyttä: koulukiertuevastaava Anna Swanljung (etunimi.sukunimi@luontoliitto.fi)
Opettajalle

Kuva: Roni Rekomaa

Käytäntö

Kouluvierailu tilataan sähköisellä tilauslomakkeella Luonto-Liiton sivuilta. Kouluvierailukoordinaattori vahvistaa jokaisen tilauksen sähköpostitse ja ilmoittaa vierailijan nimen ja yhteystiedot kohtuullisen ajan kuluessa ennen toivottua vierailuajankohtaa. Tämän jälkeen vierailija ottaa itse yhteyttä opettajaan sopiakseen vierailuun liittyvistä käytännön asioista. Paras yhteydenpitoväline vierailijan kanssa on sähköposti, jolloin vierailusta sovitut asiat jäävät molemmille kirjattuna muistiin.

Koska kouluvierailujen kysyntä on suurta ja vierailijat ovat Luonto-Liiton vapaaehtoisia, joista moni tekee vierailuja opintojensa ohessa, joskus ei tilattua kouluvierailua ole mahdollisuutta toteuttaa. Mutta teemme parhaamme! Kaikki materiaali on myös vapaasti ladattavissa ja itse käytettävissä.

Opettajan läsnäolo

On ehdottoman tärkeää, että opettaja on läsnä koko vierailun ajan. Lähettiläs tulee kutsuvieraaksi opettajan pitämälle tunnille - hän ei korvaa opettajaa oppitunnilla. Lähettiläillä ei joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta ole pedagogista taustaa, vaan he tulevat kouluun vierailulle ympäristökansalaisen roolimalleina.

Toivomme, että opettaja osallistuu tarpeen mukaan keskusteluun ja auttaa vierailijaa innostamaan oppilaita. Kokemuksemme mukaan sellaiset vierailut, joissa sekä vierailija että opettaja ovat innostavina esimerkkeinä, onnistuvat parhaiten. Opettaja on vastuussa oppilaista sekä järjestyksenpidosta vierailun ajan.

Oppilasmäärä

Teemme vain luokkakohtaisia vierailuja, joten emme valitettavasti voi toteuttaa esim. auditoriotilaisuuksia isommille ryhmille. Maksimiryhmäkoko vierailulla on noin 25-30 oppilasta. Jos ryhmät ovat kovin pieniä, voidaan kaksi ryhmää yhdistää vierailun ajaksi.

Keskustele kouluvierailusta luokassa

Oppilaille on hyvä kertoa tulevasta kouluvierailusta. Opettajan kannattaa tutustua materiaaliin jo etukäteen ja oppilaiden kanssa voidaan miettiä mahdollisia kouluvierailijalle esitettäviä kysymyksiä jo valmiiksi. Myös vierailua edeltäviä oppitunteja voi halutessaan suunnitella pohjustamaan tulevaa kouluvierailua.

Kustannukset

Kouluvierailut ovat kouluille maksuttomia, mutta mikäli tilaat vierailijan koululle koko päiväksi, toivomme, että koulu voisi tarjota vierailijalle ruoan

Lue tämä, jos tilaat useamman vierailun!

Yksi opettaja voi kootusti tilata vierailijan useamman saman koulun opettajan tunnille sovittuaan asiasta kollegoidensa kanssa. Tällöin on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että myös muut vierailijan vastaanottavat opettajat ovat tietoisia vierailun käytänteistä, vierailun kestosta ja sisällöstä, mahdollisista tauoista ja muista asioista, joista on sovittu suoraan vierailijan kanssa. Yhteysopettajan vastuulla on välittää nämä tiedot kaikille niille opettajille, joiden tunnilla lähettiläs vierailee.

Jos lähettiläs on koululla koko päivän, pitää hänelle varata vähintään yksi noin puolen tunnin mittainen tauko päivän aikana. Toivottavaa on, että koulu voisi tarjota vierailijalle ruoan, jos vierailija on koululla koko päivän.

Yksi vierailija voi yhden päivän aikana pitää enintään kolme 90 minuutin mittaista tuokiota, tai enintään neljä 60 minuutin mittaista tuokiota.

Vierailut erityisryhmille

Materiaalimme on laadittu yleisopetuksen ryhmille. Vierailijoillamme ei joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta ole erityispedagogista taustaa. Mikäli tilaat vierailun erityisryhmälle, korostuu opettajan rooli vierailulla. Vierailijan kanssa on hyvä keskustella ryhmästä ja sen erityistarpeista etukäteen ja suunnitella yhdessä vierailijan kanssa, miten vierailusta rakennetaan antoisa juuri Sinun ryhmäsi huomioiden. Myös yleisopetuksen ryhmistä ja opettajan toiveista vierailua koskien voi ja saa keskustella vierailijan kanssa etukäteen. Kokemuksemme mukaan vierailut erityisryhmille ovat olleet erittäin mieluisia puolin ja toisin, kun ne on valmisteltu hyvin ennakkoon yhdessä opettajan kanssa.

Palaute

Kouluvierailukoordinaattori kerää palautteet vierailuista sekä opettajilta että vierailijoilta. Palaute on meille todella tärkeää. Sen perusteella kehitämme toimintaamme. Sekä risut että ruusut ovat tervetulleita! Toivomme, että vastaat opettajan sähköiseen palautekyselyyn mahdollisimman pian vierailun jälkeen.