Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut / Kouluvierailijalle / Koulutukset

Koulutukset

TULE LUONTO-LIITON KOULUVIERAILIJAKSI!

Oulun koulutukset

KEVÄÄN 2022 KOULUTUKSET

Itämerilähettiläskoulutus 26.3. Oulussa (siirry alas)

(PERUTTU) Vieraslajilähettiläskoulutus 27.3. Oulussa (siirry alas)

Yleistietoa lähettilästyöstä

Kiinnostavatko sinua ympäristökasvatus ja luonto- ja ympäristöasiat? Haluaisitko lisätä lasten ja nuorten tietoisuutta metsien merkityksestä, auttaa heitä havaitsemaan omia vaikutusmahdollisuuksiaan Itämeren tilaan, herätellä kansalaistoimintaan vieraslajien osalta tai antaa aineksia suurpetokeskusteluun tai metsien suojeluun? Siinä tapauksessa kouluttaudu Luonto-Liiton kouluvierailijaksi! Samalla saat arvokasta työkokemusta.

Luonto-Liiton kouluvierailijana pääset tekemään käytännön ympäristökasvatustyötä kouluissa. Luonto-Liiton kouluvierailijat kiertävät kouluissa tutustuttamassa lapsia ja nuoria suomalaiseen luontoon ja ympäristöaiheisiin kertomalla, yhdessä keskustellen ja erilaisten toiminnallisten harjoitusten avulla.

Palkkio

Pidetyistä vierailuista maksetaan kouluvierailijalle palkkio 20€/h + 10€ alkava 30min.

Työnluonne

Kouluvierailijan ei tarvitse olla aiheen asiantuntija, mutta pohjatietoa aiheesta on hyvä olla esim. oman koulutuksen tai harrastuneisuuden kautta. Kiinnostus ja innostus asiaa kohtaan sekä halu tarjota lapsille ja nuorille uusia näkökulmia ovat tärkeitä kouluvierailijan ominaisuuksia. Kouluvierailijat saavat koulutuksessa käyttöönsä tarvittavat materiaalit ja oppaat sekä tukea Luonto-Liiton työntekijöiltä.

Kouluvierailijoiden pitämät tunnit tukevat opetussuunnitelmien kestävän kehityksen ja aktiivisen kansalaisuuden aihekokonaisuuksia. Kouluvierailijana edustat myös Luonto-Liittoa ja sen arvoja.

Kiinnostuitko?

Jos olet kiinnostunut tulemaan kouluvierailijaksi, kerro se Luonto-Liiton kouluvierailuvastaavalle. Hän kertoo sinulle, koska on tulossa seuraavia kouluvierailukoulutuksia ja saatat myös päästä kuunteluoppilaaksi jonkun kokeneen kouluvierailijan pitämälle tunnille!

Itämerilähettiläskoulutus Oulussa 26.3.2022 klo 12:00-18:00

Itämerilähettiläs Oulu

Oletko kiinnostunut Itämeren tilasta ja suojelusta? Haluatko olla tuomassa ajantasaista tietoa lähimerestämme lapsille ja nuorille? Nyt on tilaisuus kouluttautua Luonto-Liiton Itämerilähettilääksi! Hae mukaan koulutukseen ja tule tekemään käytännön ympäristökasvatustyötä. Pelastetaan Itämeri yhdessä!

Hae Luonto-Liiton Itämeri-kouluvierailijaksi!

Koulutamme uusia vierailijoita tekemään itämerivierailuja kouluihin.

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 22.3.2022. Koulutus on maksuton. Koulutukseen valituille ilmoitetaan 23.3. ja samalla ilmoitetaan koulutuspaikka.

Lähettiläskoulutuksen käytyäsi olet valmis tekemään Itämeri-kouluvierailuita. Ensimmäisen vierailun pääset tekemään jo samana keväänä! Kouluvierailulähettiläiksi ryhtyvät sitoutuvat myös jatkamaan lähettilästyötä syksyn 2022 ajan.

Koulutuksessa käydään läpi kouluvierailun sisältö sekä käytännön ohjeet vierailujen toteuttamisesta. Koulutukseen ovat tervetulleita myös jo aiemmin koulutuksen käyneet kouluvierailijamme.

Kouluvierailu koostuu kolmesta pääteemasta:
- Ihmeellinen, kaunis Itämeri ja sen vedenalainen kiehtova eliömaailma
- Meremme ainutlaatuisuus ja haavoittuvuus
- Miten itse kukin voi toimia Itämeren puolesta

Vierailuista maksetaan vierailijalle palkkiota 20€ / 60 min + 10€ alkavalta puolelta tunnilta ja matkakulut korvataan. Normaalisti vierailu kestää 45-90min.

Kouluvierailijan ei tarvitse olla asiantuntija, vaan hän toimii koulussa esimerkkinä aktiivisesta kansalaisesta. Oma kiinnostus ja innostus Itämeren suojeluun sekä into toimia nuorten parissa ovat kuitenkin tarpeen.

Koulutus järjestetään Oulussa lauantaina 26.3. klo 12-18. Kouluvierailuilla tarvittavat materiaalit lähetetään koulutuksen jälkeen niille jotka ryhtyvät tekemään vierailuja.

Hae mukaan lähettilääksi oheisen linkin kautta viimeistään 22.3. https://forms.office.com/r/5p2WcwhEb7
Koulutukseen mukaan päässeille lähetetään sähköpostia.

Lisätietoa koulutuksesta ja vierailuista antaa Luonto-Liiton

(PERUTTU) Vieraslajilähettiläskoulutus Oulussa 27.3.2022 klo 10:00-16:00

Viekas Oulu

Kiinnostaako luonnon monimuotoisuuden suojelu? Huolestuttaako haitallisten vieraslajien leviäminen? Haluatko saada kokemusta nuorten kanssa toimimisesta ja ympäristökasvatuksesta?

Hae Luonto-Liiton vieraslajikouluvierailijaksi!

Koulutamme uusia vierailijoita tekemään vieraslajivierailuja kouluihin. Vierailut ovat osa VieKas Life –hanketta, jolla pyritään lisäämään tietoa haitallisista vieraslajeista ja hillitsemään niiden leviämistä.

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 22.3.2022. Koulutus on maksuton. Koulutukseen valituille ilmoitetaan 21.3. ja samalla ilmoitetaan koulutuspaikka.

Lähettiläskoulutuksen käytyäsi olet valmis tekemään vieraslajikouluvierailuita. Ensimmäisen vierailun pääset tekemään viimeistään toukokuussa! Kouluvierailulähettiläiksi ryhtyvät sitoutuvat myös jatkamaan lähettilästyötä syksyn 2022 ajan.

Koulutukseen valitaan enintään kymmenen osallistujaa. Valintaperusteissa painotetaan ensisijaisesti maantieteellistä kattavuutta Pohjois-Suomen alueelta. Kaikki halukkaat voivat kuitenkin osallistua koulutukseen, vaikka eivät tulisikaan valituksi lähettilääksi.

Luonto-Liitolla on kaksi vieraslajiaiheista kouluvierailua, toinen vierailu toteutetaan maastossa käyttäen hyväksi mobiililaitteita ja toinen vierailuista on perinteisempi luokkahuoneessa tapahtuva vierailu. Molempien vierailujen sisältönä on kasvattaa tietoisuutta haitallisista vieraslajeista ja siitä, miten jokainen meistä voi itse asiaan vaikuttaa. Vierailuihin sisältyy hauskaa toiminnallisuutta ja ne on rakennettu opetussuunnitelmaa tukevaksi.

Vierailuista maksetaan vierailijalle palkkiota 20€ / 60 min + 10€ alkavalta puolelta tunnilta ja matkakulut korvataan. Normaalisti vierailu kestää 90min.

Kouluvierailijan ei tarvitse olla asiantuntija, vaan hän toimii koulussa esimerkkinä aktiivisesta kansalaisesta. Oma kiinnostus ja innostus luonnonmonimuotoisuuden turvaamiseksi sekä into toimia nuorten parissa ovat kuitenkin tarpeen.

Koulutus järjestetään Oulussa sunnuntaina 27.3. klo 10-16. Kouluvierailuilla tarvittavat materiaalit lähetetään koulutuksen jälkeen niille jotka ryhtyvät tekemään vierailuja.

Hae mukaan lähettilääksi oheisen linkin kautta viimeistään 22.3. https://forms.office.com/r/ZPwZMReHgx
Koulutukseen mukaan päässeille lähetetään sähköpostia.

Lisätietoa koulutuksesta ja vierailuista antaa Luonto-Liiton

Puhelin: 040 820 7871

VieKasLIFE-hanke (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528) on saanut rahoitusta Euroopan unionin LIFE-ohjelmasta, jonka avulla tuetaan ympäristö- ja luonnonsuojeluhankkeita ja sitä kautta EU:n ympäristöpolitiikan toimeenpanoa. Tämän julkaisun sisältö heijastelee sen tekijöiden näkemyksiä, eikä Euroopan komissio tai EASME ole vastuussa aineiston sisältämien tietojen käytöstä.