Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut / Kouluvierailijalle / Koulutukset

Koulutukset

TULE LUONTO-LIITON KOULUVIERAILIJAKSI!

Kiinnostavatko sinua ympäristökasvatus ja luonto- ja ympäristöasiat? Haluaisitko lisätä lasten ja nuorten tietoisuutta metsien merkityksestä, auttaa heitä havaitsemaan omia vaikutusmahdollisuuksiaan Itämeren tilaan, herätellä kansalaistoimintaan vieraslajien osalta tai antaa aineksia suurpetokeskusteluun? Siinä tapauksessa kouluttaudu Luonto-Liiton kouluvierailijaksi! Samalla saat arvokasta työkokemusta.

Luonto-Liiton kouluvierailijana pääset tekemään käytännön ympäristökasvatustyötä kouluissa. Luonto-Liiton kouluvierailijat kiertävät kouluissa tutustuttamassa lapsia ja nuoria suomalaiseen luontoon ja ympäristöaiheisiin kertomalla, yhdessä keskustellen ja erilaisten toiminnallisten harjoitusten avulla.

Pidetyistä vierailuista maksetaan kouluvierailijalle palkkio 20€/h + 10€ alkava 30min.

Kouluvierailijan ei tarvitse olla aiheen asiantuntija, mutta pohjatietoa aiheesta on hyvä olla esim. oman koulutuksen tai harrastuneisuuden kautta. Kiinnostus ja innostus asiaa kohtaan sekä halu tarjota lapsille ja nuorille uusia näkökulmia ovat tärkeitä kouluvierailijan ominaisuuksia. Kouluvierailijat saavat koulutuksessa käyttöönsä tarvittavat materiaalit ja oppaat sekä tukea Luonto-Liiton työntekijöiltä.

Kouluvierailijoiden pitämät tunnit tukevat opetussuunnitelmien kestävän kehityksen ja aktiivisen kansalaisuuden aihekokonaisuuksia. Kouluvierailijana edustat myös Luonto-Liittoa ja sen arvoja.

Jos olet kiinnostunut tulemaan kouluvierailijaksi, kerro se Luonto-Liiton koulukiertuevastaavalle. Hän kertoo sinulle, koska on tulossa seuraavia kouluvierailukoulutuksia ja saatat myös päästä kuunteluoppilaaksi jonkun kokeneen kouluvierailijan pitämälle tunnille!

Kysy lisätietoja koulutuksista kouluvierailukoordinaattorilta (ville.laitinen@luontoliitto.fi)

Tervetuloa koulutuksiin!

Ville LaitinenLuonto-Liiton kouluvierailuvastaava
ville.laitinen@luontoliitto.fi / 044 700 6113

TULEVAT KOULUTUKSET

Vieraslajilähettiläskoulutus 11.5. klo 17:00-20:30 etänä

Kiinnostaako luonnon monimuotoisuuden suojelu? Huolestuttaako haitallisten vieraslajien leviäminen? Haluatko saada kokemusta nuorten kanssa toimimisesta ja ympäristökasvatuksesta?

Kouluttaudu Luonto-Liiton vieraslajikouluvierailijaksi!

Koulutamme uusia vierailijoita tekemään vieraslajivierailuja kouluihin. Vierailut ovat osa VieKas Life –hanketta, jolla pyritään lisäämään tietoa haitallisista vieraslajeista ja hillitsemään niiden leviämistä.

Luonto-Liitolla on kaksi vieraslajiaiheista kouluvierailua, toinen vierailu toteutetaan maastossa käyttäen hyväksi mobiililaitteita ja toinen vierailuista on perinteisempi luokkahuoneessa tapahtuva vierailu. Molempien vierailujen sisältönä on kasvattaa tietoisuutta haitallisista vieraslajeista ja siitä, miten jokainen meistä voi itse asiaan vaikuttaa. Vierailuihin sisältyy hauskaa toiminnallisuutta ja ne on rakennettu opetussuunnitelmaa tukevaksi.

Vierailuista maksetaan vierailijalle palkkiota 20€ / 60 min + 10€ alkavalta puolelta tunnilta ja matkakulut korvataan.

Kouluvierailijan ei tarvitse olla asiantuntija, vaan hän toimii koulussa esimerkkinä aktiivisesta kansalaisesta. Oma kiinnostus ja innostus luonnonmonimuotoisuuden turvaamiseksi sekä into toimia nuorten parissa ovat kuitenkin tarpeen.

Koulutus järjestetään tiistaina 11.5. klo 17-20.30 etäyhteydellä. Kouluvierailuilla tarvittavat materiaalit lähetetään koulutuksen jälkeen niille jotka ryhtyvät tekemään vierailuja.

Ilmoittaudu mukaan oheisen linkin kautta viimeistään 9.5. Koulutukseen mukaan päässeille lähetetään sähköpostia: https://forms.office.com/r/2SJdwuP5JT

Lisätietoa koulutuksesta ja vierailuista antaa Luonto-Liiton kouluvierailuvastaava Ville Laitinen (ville.laitinen@luontoliitto.fi tai 044 700 6113)

VieKasLIFE-hanke (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528) on saanut rahoitusta Euroopan unionin LIFE-ohjelmasta, jonka avulla tuetaan ympäristö- ja luonnonsuojeluhankkeita ja sitä kautta EU:n ympäristöpolitiikan toimeenpanoa. Tämän julkaisun sisältö heijastelee sen tekijöiden näkemyksiä, eikä Euroopan komissio tai EASME ole vastuussa aineiston sisältämien tietojen käytöstä.