Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut / Kouluvierailijalle / Ideapankki kouluvierailijoille

Ideapankki kouluvierailijoille

Ideapankkiin on tarkoitus koota metsä-, peto- ja Itämeri-lähettiläiden itsetekemiä tehtäviä ja ideoita tunneille. Materiaalien yhteydessä mainitaan aina idean kehittäjä tai tehtävän/materiaalin tekijän nimi. Materiaalit sivuille lähetetään koulukiertuevastaavan kautta. Käyttäessäsi muiden lähettiläiden ottamia valokuvia omissa tuntiesityksissäsi, ilmoitathan aina kuvaajan nimen.

Petolähettiläsmateriaalia

Tulostettava suden tassunjälki (idea: Minna Glad) sudentassu.jpg (261,1 kt)

Itämeri-lähettiläsmateriaalia

Ei vielä materiaalia.

Metsälähettiläsmateriaalia

Metsäaiheinen ristikko lisätehtäväksi metsätunnille (toteutus: Hanna Aho) metsäristikko.pdf (198 kt)

Tässä muutamia ideoita omien tehtävien suunnitteluun! Listat on koottu opettajilta ja kouluvierailijoilta tulleesta palautteesta.

Petotunnit (alakoulu)

• värityskuva sudesta
  • askarrellaan suden tassunjälki
  • tehdään susilauma taululle
  • jotakin oppilaille jaettavaa materiaalia, mitä voivat täydentää tunnilla

Petotunnit (yläkoulu ja lukio)

• videopätkä (on CD:llä, kysy koulukiertuevastaavalta!)
  • ota tunnille mukaan lyhyitä, susiaiheisia artikkeleita lehdistä ja keskustele niistä yhdessä oppilaiden kanssa

Metsätunnit (8. ja 9. luokat)

• esityksiin on toivottu enemmän tietoa ja kuvia metsän (uhanalaisista) kasvi- ja eläinlajeista: söpöt eläinkuvat esim. liito-oravasta vetoavat kaikkiin! Jos sinulla siis on hienoja kuvia tai tarinoita omilta retkiltäsi, voit käyttää niitä esim. tunnin alussa herättämään oppilaiden kiinnostuksen.

Itämeri-tunnit (yläkoulu ja lukio)

• tehtävämoniste tunnin aikana täydennettäväksi, jolloin oppilaat ehkä aktivoituvat seuraamaan tuntia paremmin
  • melko teoriapainotteiseen tuntiin jotakin osallistavia tehtäviä, mitä?
  • tehtävätyyppien ja eri-ikäisille sopivien tehtävien tekemisestä voisi järjestää suunnittelupäivän tai -viikonlopun yhdessä lähettiläiden ja Itämeri-ryhmän kanssa!
  • videopätkää Itämerestä tai rannikolta?
  • lähettiläiden omat kokemukset työskentelystä Itämerellä tai vaikkapa vapaaehtoisissa öljyntorjuntajoukoissa kiinnostavat varsinkin lukiolaisia! Tuo siis omaa tietotaitoasi rohkeasti esille tunneilla.

Jos sinulla on hyväksihavaittuja tehtäviä tai materiaaleja, joita haluat jakaa muille lähettiläille, laita viestiä koulukiertuevastaavalle: sonja.martikainen(at)luontoliitto.fi