Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut

Kouluvierailut

Kuva: Hanna Heikkilä

Luonto-Liiton Itämeri-, metsä-, susi- ja Ilmari-ilmastolähettiläät ovat vierailleet vuosien varrella Suomen kouluissa keskustelemassa lasten ja nuorten kanssa luonnosta ja sen suojelun merkityksestä. Vuonna 2018 käynnistyivät myös uudet kiertotalous-aiheiset kouluvierailut yläkouluissa. Kouluille tarjotaan myös mahdollisuus oma-aloitteisesti käyttää vierailujen materiaaleja ja ideoita toiminnassaan.

Vierailut lisäävät lasten ja nuorten tietämystä ympäristöasioista, haastavat ajattelemaan ja kannustavat toimimaan luonnon puolesta omassa arjessa. Tärkeää kaikilla vierailuillamme on antaa lapsille ja nuorille mahdollisuus pohtia ympäristökysymyksiä ja muodostaa niistä itse omat perustellut näkemyksensä.

Kouluvierailuja toteutamme peruskouluissa, lukioissa sekä ammatillisissa oppilaitoksissa. Kohderyhmät ja vierailupaikkakunnat on eritelty tarkemmin vierailujen tilaussivulla. Vierailijoina toimivat Luonto-Liiton kouluttamat ympäristöasioista kiinnostuneet pääasiassa nuoret aikuiset, jotka haluavat vaikuttaa tärkeänä pitämäänsä asiaan sekä toimia aktiivisen kansalaisen roolimalleina.

Kouluvierailut ovat luokkakohtaisia eli emme valitettavasti pysty toteuttamaan esim. auditoriotilaisuuksia. Maksimioppilasmäärä yhdellä vierailulla on noin 25-30 oppilasta. Kouluvierailut ovat kouluille maksuttomia, mutta jos koulu tilaa vierailijan koululle koko päiväksi, toivomme, että koulu voisi tarjota vierailijalle ruoan. Vierailijalle on varattava vähintään yksi noin puolen tunnin mittainen hengähdystauko päivän aikana, jos hän on koululla koko päivän.

Vierailuja pääset tilaamaan tilaussivulta.

Luonto-Liiton kouluvierailut:

• Itämeri-lähettiläsvierailu
  • Metsälähettiläsvierailu
  • Susilähettiläsvierailu
  • Kiertotalous-vierailu

Huom! Tutustu lähemmin kouluvierailun aiheeseen ja käytänteisiin ennen kuin tilaat vierailun.

Voit tilata Luonto-Liiton kiertotalousvierailun osoitteessa www.kiertotalousnetti.fi.

Kouluvierailutoimintamme arvopohjasta ja periaatteista voit lukea lisää tästä.

Ajankohtaista:

Luonto-Liiton susiaiheinen kouluvierailumateriaali tukee opetussuunnitelmaa (2.3.2017)

Luonto-Liiton susilähettiläät palkittiin parhaana luontotekona (7.2.2017)

Malminkartanon koululaiset runoilivat uhanalaisesta lähimetsästään (2.6.2016)

Luonto-Liiton koulukiertueet vauhdissa! (14.4.2016)

Luonto-Liiton lähettiläät tuovat ympäristöteemoja kouluihin (21.12.2015)