Sijainti: Pääsivu / Kouluille / Kouluvierailut

Kouluvierailut

Kuva: Hanna Heikkilä

Luonto-Liiton Itämeri-, metsä-, susi- ja Ilmari-ilmastolähettiläät ovat vierailleet vuosien varrella Suomen kouluissa keskustelemassa lasten ja nuorten kanssa luonnosta ja sen suojelun merkityksestä. Kouluille tarjotaan myös mahdollisuus oma-aloitteisesti käyttää vierailujen materiaaleja ja ideoita toiminnassaan.

Vierailut lisäävät lasten ja nuorten tietämystä ympäristöasioista, haastavat ajattelemaan ja kannustavat toimimaan luonnon puolesta omassa arjessa. Tärkeää kaikilla vierailuillamme on antaa lapsille ja nuorille mahdollisuus pohtia ympäristökysymyksiä ja muodostaa niistä itse omat perustellut näkemyksensä.

Kouluvierailuja toteutamme peruskouluissa, lukioissa sekä ammatillisissa oppilaitoksissa. Kohderyhmät ja vierailupaikkakunnat on eritelty tarkemmin vierailujen tilaussivulla. Vierailijoina toimivat Luonto-Liiton kouluttamat ympäristöasioista kiinnostuneet pääasiassa nuoret aikuiset, jotka haluavat vaikuttaa tärkeänä pitämäänsä asiaan sekä toimia aktiivisen kansalaisen roolimalleina.

Kouluvierailut ovat luokkakohtaisia eli emme valitettavasti pysty toteuttamaan esim. auditoriotilaisuuksia. Maksimioppilasmäärä yhdellä vierailulla on noin 25-30 oppilasta. Kouluvierailut ovat kouluille maksuttomia, mutta jos koulu tilaa vierailijan koululle koko päiväksi, toivomme, että koulu voisi tarjota vierailijalle ruoan. Vierailijalle on varattava vähintään yksi noin puolen tunnin mittainen hengähdystauko päivän aikana, jos hän on koululla koko päivän.

Luonto-Liiton kouluvierailut:

• Itämeri-lähettiläsvierailu
  • Metsälähettiläsvierailu (draama tai lähimetsätuokio)
  • Susilähettiläsvierailu
  • Ilmari -ilmastonmuutosvierailu (ei toteuteta vuonna 2016)

Huom! Tutustu lähemmin kouluvierailun aiheeseen ja käytänteisiin ennen kuin tilaat vierailun.

Kouluvierailu tilataan sähköisellä lomakkeella.

Kouluvierailutoimintamme arvopohjasta ja periaatteista voit lukea lisää tästä.

Ajankohtaista:

Malminkartanon koululaiset runoilivat uhanalaisesta lähimetsästään (2.6.2016)

Uusien Itämeri-lähettiläiden haku käynnissä! (17.5.2016)

Petolähettiläsvierailuilla ennakkoluuloja vastaan (16.5.2016)

Luonto-Liiton koulukiertueet vauhdissa! (14.4.2016)

Luonto-Liiton lähettiläät tuovat ympäristöteemoja kouluihin (21.12.2015)