Sijainti: Pääsivu / Kevätpäivät 2020 / Kevätpäivien ohjelma

Kevätpäivien ohjelma

Viikonlopun ohjelmassa on muun muassa puhetta ilmastovaikuttamisesta ja retkeilystä sekä työpajoja, joissa päästään pienemmissä ryhmissä työskentelemään eri aihealueiden parissa. Asiapitoisen ohjelman ohessa on toki myös runsaasti vapaamuotoisempaa olemista - retkeilyä, tanssia, taidetta, pelejä. Kaikkeen ohjelmaan osallistuminen on vapaaehtoista, ja kevätpäiville voi myös tulla ihan vain viettämään aikaa.

kevätpäiväretki2

Aikataulu

Kevätpäivien ohjelma ja aikataulu tarkentuvat lähempänä tapahtumaa, ja ne päivitetään tähän.

Perjantai 17.4.

klo 13 loppusiivous
klo 14:30 lähtö

Työpajat

Työpajaohjelmaa on lauantaina kahdessa sessiossa. Jokainen Kevätpäivien osallistuja pääsee siis halutessaan mukaan kahteen eri työpajaan. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistujat valistevat, mihin työpajoihin haluavat. Työpajat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Jos osallistujan ensisijaisesti toivoma työpaja on jo tullut täyteen, hänet sijoitetaan johonkin toissijaisista toiveistaan.

Työpajasessio 1.

1. Vaikuttava sarjakuva

Työpajassa tuotetaan oma vaikuttava sarjakuvastrippi ajankohtaisesta ympäristöaiheesta. Aiempaa harrastuneisuutta tai piirustustaitoa ei tarvita! Jos kuitenkin harrastat piirtämistä, voit ottaa omat lempivälineesi mukaan työpajaan. Välineitä on myös tarjolla järjestäjän puolesta. Pajan vetää amatöörisarjakuvataiteilija Ina R.

2. Uusia ideoita Kevätseurantaan

Onko se Kevätseuranta-äpin luominen, tubehaaste, kokonaan uusi aluevaltaus viestinnässä vaiko ehdotus seuraavan kevään teemaksi tai yhteistyökumppaniksi? Sinulla on varmasti käyttökelpoinen idea jos toinenkin Kevätseuranta-kampanjan kehittämiseen. Tule mukaan Kevätseurannan kehittämistyöpajaan, olit sitten pitkän linjan keväänseuraaja tai aivan vasta aiheeseen tutustunut!

Kevätseuranta on Luonto-Liiton ehkäpä näkyvin ja tunnetuin kampanja, mutta sen potentiaalia voitaisiin hyödyntää vielä paljon nykyistä laajemmin. Työpajassa kootaan ideoita ja työstetään kampanjasta entistäkin hienompaa. Työpajan vetää Luonto-Liiton luonnonharrastus- ja ympäristökasvatusjaosto, jonka tärkeimpiin vastuualueisiin järjestössä kuuluu juuri Kevätseuranta.

3. Ympäristötunnepaja

Ympäristötunnepaja tarjoaa rennon, luottamuksellisen ilmapiirin ympäristö- ja ilmastoaiheista keskustelemiselle ja niistä virinneiden tunteiden kokemiselle. Tutkailemme voimavaroja ja hyvinvointia tukevia arkisia keinoja. Pajassa on mahdollista osallistua myös vapaaehtoisten matalan kynnyksen luovien ja kehollisten harjoitusten tekemiseen.

Sinun ei tarvitse kokea voimakasta ahdistusta tai surua ympäristön tilasta tai ilmastonmuutoksesta sopiaksesi joukkoon. Olet lämpimästi tervetullut omana itsenäsi! Toimimme turvallisemman tilan periaatteiden mukaisesti. (Voit lukea lisää periaatteeista esim. tämän linkin takaa.) Vetäjänä toimii ympäristötunnepajaohjaaja ja aktivisti Juni.

4. Kouluttaudu kouluvierailijaksi

Kevätpäivillä koulutetaan uusia vierailijoita pitämään vieraslajiaiheisia oppitunteja kouluille. Luonto-Liiton vieraslajikouluvierailujen tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta haitallisista vieraslajeista ja keinoista vaikuttaa vieraslajiongelmaan. Kouluvierailijoille maksetaan vieraslajituntien pitämisestä palkkio, minkä lisäksi saa arvokasta kokemusta koulumaailmasta, esiintymisestä ja koululaisten kanssa toimimisesta. Koulutuksessa omaksut tarvittavat työkalut vierailujen pitämiseen. Koulutuksen vetää Luonto-Liiton koulukiertuevastaava.

Huom! Koulutus jatkuu molempien työpajasessioiden ajan: ensimmäisessä osassa tutustutaan materiaaleihin sisätiloissa, toisessa ollaan ulkona. Jos ilmoittaudut koulutukseen, osallistut siihen molemmissa työpajasessioissa.

5. Sudensuojelutoimintaa paikallisesti

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, joka levittää tietoa sudesta, pyrkii vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa sutta kohtaan. Toimintaryhmän vaikuttamisaluetta on koko Suomi, mutta aktiivisia paikallisryhmiä on vähän. Miten uusia paikallisryhmiä voidaan perustaa ja pitää yllä? Susiryhmän työpajassa keskustellaan keinoista paikallistoiminnan vahvistamiseksi.

Työpajasessio 2.

1. Kirjekampanja "200 ilmastokirjettä eduskuntaan"

Turhauttavatko ilmastopolitiikan kiemurat ja päätöksenteon hitaus? Toisinaan poliitikot tarvitsevat henkilökohtaista sparrausta ja tsemppiä, jotta vaikeiden päätösten aikaansaaminen mielipiteiden ristitulessa onnistuu. Nyt on sinun mahdollisuutesi vaikuttaa.

Luonto-Liiton kevätpäivillä lanseerataan ”200 ilmastokirjettä eduskuntaan” -kirjekampanja, jonka tavoitteena on vuoden 2020 aikana lähettää jokaiselle kansanedustajalle henkilökohtainen tsemppikirje yhdeltä ilmastonmuutoksesta huolissaan olevalta suomalaiselta. Liity ilmastosankarien joukkoon - adoptoi itsellesi kansanedustaja ja avaa sydäntäsi ilmastonmuutoksen ja elonkirjon puolesta. Työpajan vetävät Ilmastojaoston puheenjohtajat Emma ja Henna.

2. Entistäkin legendaarisempia retkiä

Luonto-Liiton retkiryhmät ovat järjestäneet toinen toistaan hulppeampia seikkailuja ympäri maan ja ulkomaillekin. Nyt pistetään paremmaksi ja juonitaan entistäkin legendaarisempia retkiä. Venäjän ikimetsät, Viron lintuparatiisit ja pohjoisen Lapin tunturit kutsuvat!

Retkisuunnittelutyöpajassa päästään ideoimaan, sopimaan käytännöistä ja asettamaan retkiä kalenteriin. Kaikki nekin retki-ideat, joita ei ehditä pajan aikana työstää, kerätään varastoon jatkoa varten. Tavoitteena on saada saman pöydän ääreen mahdollisimman laajalti väkeä kehittämään yhteistyötä. (Piirejä ja toimintaryhmiä kannustetaan myös keskustelemaan etukäteen asiasta ja tsekkaamaan resurssinsa.) Mukaan ovat lämpimästi tervetulleita kaikki retkistä kiinnostuneet. Työpajaa vetävät Varsinais-Suomen piirin retkeilyaktiivit.

3. Neulakintailun alkeet

Oletko kyllästynyt siihen että puikoilla kudotut ja virkatut sukat tahi lapaset lähtevät aina purkautumaan? Haluaisitko purkautumattomammat villasukanpohjat? Vanhimmat tunnetut löydöt kinnasneulatekniikasta ovat noin vuodelta 6500 eaa Israelista, ja Suomessa löytöjä on rautakaudelta, mutta luultavasti tällä tekniikalla on neulottu aikaisemminkin. Neulakintailutyöpajassa opetellaan suomalaisen 2+2-tekniikan alkeita. Jos sinulla on oma kinnasneula, niin ota mukaan, mutta lainaneuloja on myös tarjolla. Opettajana toimii muinaistekniikoihin perehtynyt Mia-Pia.

4. Metsäkylpy

Syvennä luontoyhteyttäsi ja rentoudu. Metsäkylpy on Japanilaiseen Shinrin Yokuun perustuva rauhallinen kävely, joka avaa kaikki aistit kokemaan luontoa ja olemaan osa sitä uudella ja virkistävällä tavalla. Kävelyn aikana opas johdattaa pysähtymään ja avaamaan aisteja - kuuntelemaan, näkemään, haistamaan ja tuntemaan luontoa. Metsäkylvyn aikana on lupa olla rennosti ja itseä miellyttävällä tavalla. Leikkimielisyys ja luovuuskin saattavat herätä kävelyn aikana.

Metsäkylvyn ohjaaja Maiju on Kalifornialaisen Association of Nature and Forest Therapy Guides and Programs -järjestön sertifioima metsäterapiaopas. Kävelyn eteneminen ja sen aikana toteutettavat harjoitteet ovat tarkoin valittuja. Metsä toimii terapeuttina - oppaan tehtävä on avata ovia metsän terapeuttisille vaikutuksille.

5. Aktivistin itsepuolustus

Onko hankalaa puolustaa itselleen tärkeitä asioita? Estääkö konfliktien pelko sinua tekemästä ympäristönsuojelutyötä? Jännittävätkö vastaanväittäjät ja öyhöttäjät, jos mietit edustamista esim infopöydän takana torilla tai tapahtumissa? Tule harjoittelemaan yhdessä itsepuolustuksen perusteita! Työpajassa käydään teoriassa läpi simppeleitä konsteja, joilla parantaa vaikeista tilanteista selviämistä, ja tehdään helppoja, matalan kynnyksen yksilö- ja pariharjoituksia.

Harjoituksiin saa osallistua tai olla osallistumatta oman fiiliksen mukaan, ja niistä saa myös lähteä kesken pois. Kokemusta liikunnasta, kamppailulajeista tai itsepuolustuksesta ei tarvita. Osallistujien suositellaan ottavan rennot vaatteet, joissa on helppo liikkua. Työpajan ohjaa jujutsu- ja vapaaotteluharrastaja Emma, joka vietti vuonna 2019 monet perjantainsa Tampereen Raatihuoneen portailla ilmastomielenosoituksessa ilmastodenialistien hampaissa.

Luontokerho

Sillä välin, kun työpajaohjelma pyörii taustalla, lapset pääsevät pop up -luontokerhoon leikkimään luonnossa. Kerhossa ollaan ulkona, ellei sää ole todella vaikea, joten lasten vaatetukseen ja tarvittavien vaihtovaatteiden määrään toivotaan kiinnitettävän huomiota. Luontokerhoa vetää Varsinais-Suomen piirin kerho-ohjaaja vapaaehtoisten avustuksella.

Kuvat © Teemu Saloriutta, Susanna Soisalo (viimeinen kuva)