Sijainti: Pääsivu / Metsätoiminta

Metsätoiminta

Kessu on totta kai myös metsien puolestapuhuja. Monet metsiemme asukeista ovat uhanalaisia tai uhanalaistumaan päin ja samaan aikaan metsistämme halutaan entistä enemmän puuta polttoaineeksi biotalouden moottoriin. Työ metsien suojelun parissa on juuri nyt siis ehkä tärkeämpää kuin koskaan!
Metsätoiminta

Jani Sipilä, Greenpeace

Kessun vapaaehtoiset ovat vuosien aikana kartoittaneet metsien suojeluarvoja eri puolilla Keski-Suomea ja vähän sen ulkopuolellakin. Metsien kartoitus on tärkeää, sillä metsissämme on edelleenkin runsaasti suojeltavan arvoisia kohteita jotka vain odottavat löytäjäänsä ja parhaassa tapauksessa lain takaamaa suojaa. (https://www.sll.fi/mita-me-teemme/metsat/tavoitteemme) Helpoiten metsien kartoitukseen pääsee mukaan lyöttäytymällä jonkun kokeneemman kartoittajan mukaan tai osallistumalla silloin tällöin järjestettäville Luonto-Liiton metsienkartoituskursseille.

Avohakkuut Historiaan

Olet ehkä jo kuullutkin 17.5.2018 liikkeelle lasketusta Avohakkuut historiaan -kansalaisaloitteesta, jonka tarkoituksena on saada avohakkuut loppumaan valtionmailla. Voimaperäinen avohakkuisiin perustuva metsätalous ajaa ennen kaikkea suurten teollisuusyritysten etuja, eikä välttämättä ole aina edes taloudellisesti järkevin vaihtoehto, puhumattakaan muista sen aiheuttamista haitoista, kuten ilmasto ja vesistöhaitoista, luonnon monimuotoisuuden heikkenemisestä ja metsän virkistysarvojen katoamisesta.

Kuva: Jani Sipilä, Greenpeace

Vaihtoehto avohakkuisiin perustuvalle tasaikäisen puuston metsänkasvatukselle on jatkuvapeitteinen metsänkasvatus, jossa metsää ei koskaan hakata paljaaksi. Metsästä hakataan puita useammin mutta vähemmän kerrallaan, jolloin metsä pysyy aina metsänä eikä pitkään kestävää avonaista aukkovaihetta pääse syntymään. Tällainen metsätalous on metsälajeille huomattavasti parempi vaihtoehto, vaikka suojelun tarvetta se ei silti poistakaan. Metsiä tulee tämän lisäksi myös suojella jatkossa entistä enemmän!

Lisää tietoa avohakkuut historiaan kampanjasta ja jatkuvasta metsänkasvatuksesta löydät mm. kampanjan omilta nettisivuilta http://avohakkuuthistoriaan.fi/. Jollet ole vielä allekirjoittanut kansalaisaloitetta, sen voit tehdä täällä https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3184 ja näin olet mukana kannattamassa avohakkuiden viemistä historiaan, sekä takaamassa metsälajeille parempia päiviä!

(Kuva: Jani Sipilä, Greenpeace)

Osallistu

Halutessasi voit myös auttaa enemmän ja tulla mukaan keräämään nimiä kansalaisaloitteeseen. Vapaaehtoisten työpanos on tärkeä, jotta tarvittavat 50 000 nimeä kansalaisaloitteeseen saadaan kerättyä ja aloite vietyä eduskunnan käsiteltäväksi.

Kuva: Otso Heinsola

Täällä Jyväskylässä teemme tiivistä yhteistyötä muiden kansalaisaloitteen takana olevien järjestöjen kanssa nimien keräämiseksi, mutta myös järjestöjen ulkopuoliset kerääjät ovat kullanarvoisia! Tule siis mukaan! Mikään metsäasiantuntija sinun ei tarvitse olla, vaan riittää kunhan sinulla on halua toimia tämän tärkeän asian puolesta. Mikäli nimien keruu kiinnostaa voit ottaa yhteyttä keneen tahansa Luonto-Liittolaiseen tai vaikka minuun. (Yhteystiedot)

(Kuva: Otso Heinsola, Luonto-Liitto)

Metsämme ansaitsevat parempaa kohtelua kuin viime vuosikymmeninä. Metsäluonto osoittaa että nykyinen toimintamme ei ole kestävää, joten tapojamme toimia on muutettava. Tehdään muutos yhdessä, mitä pikemmin sen parempi!

Metsäterveisin,

Jani