Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Jyväskylä istuu Gretan kanssa

Jyväskylä istuu Gretan kanssa

Kessu on mukana istumassa Gretan kanssa Jyväskylässä perjantaina 30.11. klo 10-12.
Milloin 30.11.2018
alkaa 10:00 loppuu 12:00
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Ruotsalainen 15-vuotias Greta Thunberg istuu Ruotsin parlamenttitalon edessä perjantaisin, kunnes maa noudattaa Pariisin sopimuksen mukaista ilmastopolitiikkaa. Hän kehottaa kaikkia liittymään mukaan mielenilmaukseen ja istumaan perjantaisin oman parlamenttitalonsa tai kunnantalonsa edessä, kunnes kyseinen maa on polulla, jolla ilmastokriisin pahimmat seuraukset voidaan vielä välttää. Katso Gretan puhe täältä: https://youtu.be/SrGp56ViaJs

Ruotsissa Klimatsverige ja Klimataktion järjestävät 30.11. tapahtuman, jossa pyritään istumaan Gretan tukena jokaisessa Ruotsin kaupungissa ja kunnassa. Tapahtuma muistuttaa seuraavana maanantaina alkavasta Puolan Katowicessa pidettävästä ilmastokokouksesta, jossa viimeistellään Pariisin sopimuksen sääntökirja.

Helsingissä Gretan kehotukseen vastattiin ensimmäisen kerran 21.9. ja sen jälkeen Eduskuntatalon edessä on istuttu joka perjantai kello 9-12. Istumiset Gretan kanssa jatkuvat ainakin huhtikuun eduskuntavaaleihin asti. Istumisia järjestää matalalla kynnyksellä joukko aktiivisia kansalaisia, ei siis mikään tietty taho. https://web.facebook.com/events/331465807431173/

Perjantaina 30.11. istumme Gretan kanssa myös Jyväskylän kompassilla, sillä Suomessa tarvitaan reilusti lisää kansalaispainetta päästöjen vähentämiseksi.

Tapahtumaan osallistuvia yhdistää huoli ilmastonmuutoksesta, ilmasto-oikeudenmukaisuuden tärkeydestä ja päästövähennysten kiireellisyydestä. Päästövähennysten keinoista meillä voi olla erilaisia mielipiteitä, mutta selvää on, että Suomen tulee luopua fossiilisista polttoaineista ja pienentää metsien suunniteltuja hakkuumääriä, jotta lisääntyvät hakkuut eivät tekisi tyhjäksi muita päästövähennyksiä.

Jyväskylän tapahtuman järjestämisestä vastaa Keski-Suomessa toimivat ympäristöjärjestöt sekä aktiiviset kansalaiset.

Nähdään perjantaina 30.11. klo 10-12 Jyväskylän kompassilla. Ota mukaan lämmintä vaatetta, mahdollisuuksien mukaan oma tuoli sekä muki ja kuumaa juotavaa!

Lisätietoja tästä tapahtumasta...

« toukokuu 2020 »
toukokuu
Luontopäiväleiri 08.06.2020 - 12.06.2020 — Jyvälä (Palokunnankatu 16)