Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Kessu mukana voitokkaassa mielenosoituksessa Metsähallituksen avohakkuita vastaan Keuruulla

Kessu oli mukana osoittamassa mieltä Keuruun Rautovuoren avohakkuita vastaan. Mitä siellä tapahtui?

Kuva: Aapo Kahilainen

Tärkein yksittäinen lajien uhanalaisuuden syy on lahopuun väheneminen metsissä. Kuva: Aapo Kahilainen

Viime lauantaina luonnonsuojelijoiden ja paikallisten mielenosoitus onnistui pysäyttämään Metsähallituksen aloittaman avohakkuun arvometsässä. Kessulaisia oli mukana mielenosoituksessa.

Kuva: Aapo Kahilainen

Kessun tuoreet hallituslaiset olivat tuskin ehtineet saada viralliset nimityksensä, kun päästiin jo tekemään erittäin konkreettisia tekoja luonnon hyväksi. Luonto-Liiton valtuuston puheenjohtaja Ville Laitinen oli Jyväskylässä opastamassa hallituslaisia, koska olemme kaikki vielä Luonto-Liiton toiminnan suhteen varsin vihreitä. Tarkoitus oli lauantaina 17.1. seikkailla jossain Jyväskylän lähimetsässä toiminnansuunnittelun merkeissä, mutta akuutimpi tilanne sai meidät muuttamaan suunnitelmiamme.

Keuruun Rautovuoresta oli kuulunut hälyttäviä viestejä: Metsähallitus oli aikeissa hakata sileäksi entisen varuskunta-alueen vanhoja metsiä. Alueesta oli tehty suojeluesitys vastikään, mutta Metsähallitus päätti siitä huolimatta (vaiko jopa juuri sen seurauksena?) ryhtyä tositoimiin saman tien. Yksi hallituslaisistamme oli ollut mukana tekemässä luontoarvojen kartoitusta ja suojeluesitystä, joten meillä oli ensikäden tietoa siitä, millainen luontoaarre oli menossa matalaksi.

Kuva: Aapo Kahilainen

Rautovuoren puut ovat paikoin jopa yli 200-vuotiaita, ja komeasta metsästä löytyi muun muassa monille asukeille tärkeää lahopuuta, indikaattorikääpiä ja silmälläpidettäviä lajeja. Helposti METSO I-luokan kriteerit täyttävää aluetta siis. Hämmästelimme joukolla tapauksen absurdiutta: miksi Metsähallitus tuntuu mieluummin lunastavan velkarahalla suojelualueita yksityisiltä maanomistajilta kuin suojelevan valtion jo valmiiksi omistamia luontoaarteita? Päätimme, että nyt on tärkeää kertoa Metsähallitukselle, että arvoalueiden hakkuut eivät jää huomaamatta eikä hakkuita voi hyväksyä.

Kuva: Maiju Laitanen

Aikaisin lauantaiaamuna kynnelle kykenevät kessulaiset pakkaantuivat autoihin ja lähtivät Rautovuorelle yhdessä muiden luonnonsuojelijoiden ja paikallisten kanssa. Paikalle oli saapunut myös tiedotusvälineiden edustajia. Olimme hakkuualueella kahdeksan jälkeen, ja metsäkoneet olivat jo työn touhussa. Nostimme siis banderollit pystyyn. Metsäkoneen kuljettaja päätti lähteä huoltotauolle heti ymmärrettyään tilanteen, joten ilmeisesti luonnonsuojelijoiden taholta oli osattu odottaa reagointia.

Kuva: Maiju Laitanen

Jäimme alueelle seurailemaan tilanteen kehittymistä, sillä kukaan Metsähallituksesta ei aluksi suostunut suoraan keskustelemaan kanssamme puhelimitse. Lopulta aluejohtaja Markku Vainio saatiin langanpäähän, ja sopimukseen päästiin. Metsähallitus lupasi olla hakkaamatta suojelualueeksi esitettyjä alueita, ennen kuin luontoarvojen kartoitus on tehty yhdessä luonnonsuojelujärjestöjen kanssa.

Siitähän leimahti tietenkin suuri riemu metsänystävien keskuuteen! Arvokas alue on nyt turvattu ainakin ensi kesään asti. Tuuleteltiin, halailtiin ja saatiinpa kuulla iloista huilunluritustakin kuusikoiden keskellä.Paitsi että jo alkaneet hakkuut saatiin keskeytettyä, tuli Metsähallitukselle samalla välitetyksi viesti siitä, etteivät salavihkaiset hakkuut jää huomaamatta. Luontoarvoista välittävää kansaa on hereillä.

Meille tuoreille hallituslaisille tapaus oli mahtava startti uudelle uralle. Saimme heti nähdä käytännössä, miten merkittäviä vaikutuksia voi saada aikaan jo sillä, että on joukko ihmisiä jotka välittävät. Tästä mennään suurin sydämin uuteen vuoteen levittämään eteenpäin luontoarvojen merkitystä!

Teksti: Maiju Laitanen, Kessun tiedotusvastaava

Tarkempaa tietoa tapauksesta löydät esimerkiksi Metsäblogista

Keuruu 17.1.2015

Piirros: Ilkka Saarikoski