Sijainti: Pääsivu / Toiminta

Toiminta

Luonto-Liiton Keski-Suomen piiri järjestää monenmoista toimintaa läpi vuoden lapsille, nuorille sekä perheille.

Luonto-Liiton toiminnan tarkoitus kiteytyy lasten ja nuorten luontoharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestönä ja tähän sopivasti mekin Kessussa toimimme. Toiminnallisen ja valistuksellisen ympäristökasvatuksen kautta pyrimme tukemaan ja edistämään sellaista yhteiskuntaa, jonka korkeina arvoina ovat monimuotoisen luonnon itseisarvon tunnustaminen sekä luonnon ja ihmisen välinen kukoistava keskinäissuhde.

Hyvinvoiva, puhdas ympäristö on nähdäksemme jokaisen perusoikeus - tämän filosofian mukaisesti tarjoamme toimintaamme osallistuville matalan kynnyksen mahdollisuuksia rikkaisiin ja voimauttaviin kokemuksiin kotimaamme luonnossa sekä kanavan vaikuttaa ja ottaa kantaa luontoa ja ympäristöä koskeviin päätöksiin.

Ympäristökasvatustoiminnan keskiössä ovat leirit, kerhot ja retket. Leirejä järjestämme lähinnä kesäisin ja kerhoja pyörii alakouluilla keväisin ja syksyisin. Leireillä ja kerhoissa tarjoamme lapsille mukavia ja turvallisia  luontokokemuksia. Niissä tutkitaan lähiluontoa, leikitään, askarrellaan ja pidetään hauskaa. Lisäksi koulutamme uusia leirin- ja kerhonohjaajia säännöllisesti ja voimmekin iloksemme työllistää alueen nuoria toimintaamme.

Mahdollisimman monipuolisesti eri vuodenaikoina, erityisesti kevät- ja talviseurannan yhteydessä, järjestettävien retkien tavoitteena on lisätä luonnontuntemusta, painottaa luonnon monimuotoisuuden tärkeyttä ja tarjota omakohtaisia luontokokemuksia vastuullisen ympäristösuhteen muodostamisen tueksi. Retkikohteet valikoituvat toimijoiden ja osallistujien toiveiden mukaisesti. Kessun retket ovat kaikille avoimia ja tämän periaatteen hengessä pyrimme myös maksuttomuuteen.

Perinteeksi muodostuneen kevättalvisen Metsäpäivän lisäksi pyrimme järjestämään myös muita vastaavia toimintapäiviä mahdollisuuksien mukaan, joko itsenäisesti tai yhteistyössä muiden ympäristökasvatus- ja luonnonharrastustoimijoiden kanssa.

« joulukuu 2020 »
joulukuu