Sijainti: Pääsivu / Torstaina 27.08. juhlitaan Itämerta!

Torstaina 27.08. juhlitaan Itämerta!

Luonto-Liitto on jälleen mukana John Nurmisen Säätiön lanseeraamassa Itämeripäivässä - liity seuraamme! Itämeripäivää vietetään vuosittain aina elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa. Teemapäivän tavoitteena on nostaa esille tärkeitä merellisiä aiheita ja innostaa tekemään konkreettisia tekoja Itämeren hyväksi. Päivä juhlistaa meren monimuotoisuutta ja mittaamatonta arvoa. Juhlinnan lisäksi tavoitteena on lisätä tietoa meren luonnosta, kulttuurista ja historiasta.
Torstaina 27.08. juhlitaan Itämerta!

Kuva: John Nurmisen Säätiö

Itämeripäivä avataan klo 8.30 Esplanadin lavalla Itämeri kuuluu kaikille! -keskustelulla, joka on osa kaikille avointa Helsinki puhuu -keskustelutapahtumaa. Tilaisuudessa ovat mukana muun muassa ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen, Helsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori ja presidentti Tarja Halonen. Aamun keskusteluissa käsitellään Itämeren historiaa, sekä sen luonnon ja kulttuurin monimuotoisuutta. Mukana kommentoimassa Tarja Halosen haastattelua klo 10.10-10.40 nähdään Luonto-Liiton Itämeriryhmän puheenjohtaja Riikka Pesonen, Moomin Charactersin hallituksen puheenjohtaja ja taiteellinen johtaja Sophia Jansson; säveltäjä, sovittaja, musiikinopettaja ja kuoronjohtaja Mia Makaroff sekä HS Tiede ja Luonnon päätoimittaja Jukka Ruukki. Tilaisuutta voi seurata striiminä Itämeripäivän etusivulta www.itameripaiva.fi .

Päivän kunniaksi Itämeriryhmä järjestää klo 16-20.00 Haaveillen -tapahtuman yhteistyössä Ocean Ladies- purjehdusyhteisön kanssa Helsingin Eirassa. Tule kanssamme haaveilemaan tulevista purjehduksista puhtailla merillä, poimitaan samalla yhdessä roskat rannoilta pois. Pidämme pistettä Merisatamanrannalla Mattolaiturin ja Kompassitorin välisellä alueella, laituripaikan 53 välittömässä läheisyydessä. Voit lainata meiltä roskapihdit ja -pusseja omatoimista roskien keräämistä varten. Perheen pienimmät voivat harjoitella roskapihtien käyttöä kalastamalla roskia simpukka-altaastamme ja mikäli säät sallivat, Itämeriaiheinen värityspisteemme on myös käytössä. Järjestämme lisäksi ohjatun roskienkeruukävelyn Merisatamanrannasta Eiranrantaan klo 18.30 alkaen, retken vetäjinä on Luonto-Liiton itämeriryhmäläisiä ja Ocean Ladiesin purjehtijoita.

Voit myös osallistua tapahtumaan etänä: Kerää roskia omassa kohteessasi vapaasti omalla ajallasi päivän aikana. Postaa tällöin oma roskasaaliisi Instagramiin hästägeillä #haaveillen #itämeripäivä ja #muovitonmeri

Tule mukaan tekemään hyvä teko meremme puolesta! Löydät tapahtuman myös facebookista: https://www.facebook.com/events/203255314330410/