Sijainti: Pääsivu / Itämeri / Muoviton meri

Muoviton meri

Muoviton meri on Luonto-Liiton Itämeri-ryhmän kampanja, jolla halutaan kiinnittää huomiota Itämeren kasvavaan muoviongelmaan.

Muoviroska uhkaa niin Itämerta kuin muitakin meriä. Uusi kampanja tuo esiin esimerkiksi hygieniatuotteiden sisältämät muovit, joita ei paljaalla silmällä välttämättä edes näe. Kaikkia mikromuovihiukkasia ei poista edes vedenpuhdistamo, vaan ne saattavat siirtyä mereen, sen eliöihin ja lopulta mahdollisesti meihin. Muovin terveysvaikutuksia ei kunnolla tunneta. Katso kampanjan video täältä!

Mistä muovia päätyy mereen?

Moni ei tule ajatelleeksi, että oma hammastahna, kasvojenpuhdistusaine tai vaikkapa kuorintavoide saattaa sisältää muovia. Tekokuituvaatteita pestessä muovihiukkasia päätyy pesuveden mukana mereen, jo yhden fleece-vaatteen pesusta voi irrota tuhansia mikromuovihitusia. Muovipussit ja muu muovijäte saattaa päätyä roskaamisen kautta mereen, jossa se hioutuu ajan myötä koko ajan pienemmäksi ja pienemmäksi.

Muovi on lähes ikuista.

Kun muovi päätyy mereen, sen poistamiseen ei ole juuri keinoja. Avainasemassa onkin siis ennaltaehkäisy. Mitä sinä voit tehdä?

Tutustu hygieniatuotteiden pakkausselosteisiin, ja jätä muoveja sisältävät tuotteet kaupan hyllylle. Apuna voit käyttää esimerkiksi Beat the Microbead- ja Cosmethics -sovelluksia ja nettisivuja.

Vältä tekokuituvaatteiden ostamista ja hanki kierrätettyä. Älä pese vaatteitasi turhaan.

Jätä muoviset pakkaukset ja pussit kauppaan, jos se on mahdollista, ja kanna ostokset kangaskassissa tai vaikka repussa. Näppärä askartelee itselleen kankaisen hedelmäpussin, mutta niitä voi ostaa monesta paikasta jo valmiina. Parempi vaihtoehto muovipussille on myös paperikassi. Suosi elintarvikkeissa pahvisia ja paperisia pakkauksia, kosmetiikkahyllyllä kannattaa valita luonnonkosmetiikkaa.

Itämeren ystävän muistilista ostosreissulle

• ostoksille kangaskassi
  • paperipussi parempi kuin muovipussi
  • pahviset / paperiset elintarvike- ja muut pakkaukset muovisten sijaan
  • elintarvikkeet irtona kestokassiin tai paperipussiin (hedelmät, vihannekset, leivät ym.)
  • luonnonkosmetiikka

Lue lisää ympäristön kannalta kestävämmistä kulutusvalinnoista ja ekologisesta elämäntavasta Luonto-Liiton kulutus.fi-blogista.

Sivun kuvat: Eeva Hammar