Sijainti: Pääsivu / Itämeri / Ajankohtaista / Itämerijaosto valittiin mukaan Meriroskahaasteen 10 finalistin joukkoon

Itämerijaosto valittiin mukaan Meriroskahaasteen 10 finalistin joukkoon

Itämerijaoston ehdotus meriroskan vähentämiseksi valittiin mukaan Suomen ympäristökeskuksen järjestämän Meriroskahaasteen 10 finalistin joukkoon.
Itämerijaosto valittiin mukaan Meriroskahaasteen 10 finalistin joukkoon

Kuva: Tuomas Lahti / SYKE

Ajatuksena on laajan meriroskalähettiläiden koulu- ja rantakiertueen avulla vähentää ja ennaltaehkäistä meriroskan joutumista Itämereen.

Suomen ympäristökeskus etsi kaikille avoimessa Meriroskahaasteessa ideoita Itämerelle päätyvän roskan vähentämiseksi. Itämerijaoston idea on yksi kymmenestä finalistista, jotka valittiin kaikkiaan 93 hankkeen joukosta. Itämerijaosto on otettu mahdollisuudesta kilpailun voittoon ja kiittää lämpimästi tuomaristoa!

Ratkaisussamme keskitymme roskaamisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisyyn koulutuksen ja innostamisen avulla. Meriroskalähettiläämme kiertäisivät kouluja ja rantoja auttaen ja innostaen ihmisiä keräämään roskia rannoilta. Näin vahvistamme ympäristökasvatusta ja -tietoisuutta.

Kilpailu päättyy Suomen luonnon päivänä 25.8.2018, kun tuomaristo valitsee kilpailun voittajan. Voittajalle (tai voittajille) on luvassa yhteensä 32 000 euroa idean toteuttamiseen. Lisäksi kolme finalisteista saa ilmaisen joukkorahoituskampanjan. Palkintosumman lahjoittavat Maj ja Tor Nesslingin Säätiö ja S-ryhmä. Joukkorahoituskampanjan lahjoittaa Joukon Voima. Kilpailun järjestää Suomen ympäristökeskus, ja toteuttajakumppaneita ovat ajatushautomo Demos Helsinki ja viestintätoimisto Kaskas Media.

Voit lukea lisää haasteesta sekä muista finalisti-ideoista täältä.