Itämeri-kouluvierailijoiden koulutus Turussa

Kiinnostavatko sinua ympäristökasvatus ja luonto- ja ympäristöasiat? Haluaisitko tehdä keikkatyötä lasten ja nuorten ympäristökasvattajana, auttaa koululaisia havaitsemaan omia vaikutusmahdollisuuksiaan Itämeren tilaan tai herätellä kansalaistoimintaan? Kouluttaudu Luontoliiton Itämeri-kouluvierailijaksi!

Luontoliiton kouluvierailijana pääset tekemään käytännön ympäristökasvatustyötä kouluissa.  Luontoliiton kouluvierailijat kiertävät kouluissa tutustuttamassa lapsia ja nuoria suomalaiseen luontoon ja ympäristöaiheisiin kertomalla, yhdessä keskustellen ja erilaisten toiminnallisten harjoitusten avulla.

Palkkio

Pidetyistä vierailuista maksetaan kouluvierailijalle palkkio 12€/alkava 30 min. Suosituspituisesta 90 minuutin vierailusta maksetaan siis 36 €:n suuruinen palkkio. Lisäksi julkisen liikenteen kohtuulliset matkakulut tai (perustellusta syystä) autolla kulkeminen koululle korvataan.

Työn luonne

Kouluvierailijan ei tarvitse olla aiheen asiantuntija, mutta pohjatietoa aiheesta on hyvä olla esim. oman koulutuksen tai harrastuneisuuden kautta. Kiinnostus ja innostus asiaa kohtaan sekä halu tarjota lapsille ja nuorille uusia näkökulmia ovat tärkeitä kouluvierailijan ominaisuuksia. Kouluvierailijat saavat koulutuksessa käyttöönsä tarvittavat materiaalit ja oppaat sekä tukea Luontoliiton työntekijöiltä.

Työ sopii erinomaisesti tehtäväksi esimerkiksi opintojen ohella. Kouluvierailu on keikkatyötä, eikä vierailija sitoudu tiettyyn tuntimäärään. Toivomme kuitenkin koulutuksiin osallistuvien tekevän vähintään viisi vierailua kauden aikana. Vierailuja voi tehdä itselleen sopivaan tahtiin omissa lähikouluissa ja etänä.

Kouluvierailijoiden pitämät tunnit tukevat opetussuunnitelmien kestävän kehityksen ja aktiivisen kansalaisuuden aihekokonaisuuksia. Kouluvierailijana edustat myös Luontoliittoa ja sen arvoja.

Itämeri-vierailut

Luontoliitto järjestää Itämeri-, ilmastonmuutos ja luontokato-, metsä- ja susiaiheisia kouluvierailuja. Koulutamme kuitenkin tällä hetkellä vain Itämeri-vierailijoita. Itämeri-aiheiset vierailut järjestetään yhteistyössä John Nurmisen säätiön kanssa. Tutustu vierailujen teemoihin ja materiaaleihin kotisivuillamme www.luontoliitto.fi/kouluvierailut

Kiinnostuitko?

Jos olet kiinnostunut tulemaan kouluvierailijaksi, hae mukaan kouluvierailijoiden koulutuksiin! Järjestämme koulutuksia kerran tai kahdesti vuodessa kulloisenkin tarpeen mukaan.

KOULUTUKSET KEVÄÄLLÄ 2024

Kouluvierailijaksi haluavan tulee käydä kouluvierailijan peruskoulutus sekä teemakoulutus, eli osallistua joko Tampereen lähikoulutuspäivään tai kahtena arki-iltana etäkoulutuksiin. Lisäksi voit osallistua vapaaehtoiseen etäharjoitukseen. Koulutuksia järjestetään keväällä 2024 seuraavasti:

 Kouluvierailijakoulutus (peruskoulutus + Itämeri-teema)
La 10.2. klo 11-17:30, Turku
Turun lähikoulutus sisältää sekä peruskoulutuksen että Itämeri-aiheisen teemaosuuden. Koulutus järjestetään Luontoliiton Varsinais-Suomen piirin toimistolla osoitteessa Itäinen pitkäkatu 24, Turku. Matkakulut koulutukseen korvataan Luontoliiton jäsenille.

Kouluvierailijoiden peruskoulutus
To 8.2. klo 17-19, ETÄ
Peruskoulutuksessa tutustutaan Luontoliittoon, kouluvierailijan rooliin, kouluissa toimimiseen sekä kouluvierailujen yleisiin käytäntöihin. Koulutus järjestetään Teams-alustalla etänä. Peruskoulutuksen lisäksi vierailijan on käytävä Itämeri-teemakoulutus.

Kouluvierailijoiden teemakoulutus: Itämeri
Ma 12.2. klo 17-19:30, ETÄ
Itämeri-vierailuja järjestetään kaikilla luokka-asteilla sekä lähi- että etävierailuina. Vierailuilla tutustutaan Itämeren eliömaailmaan, meren ainutlaatuisuuteen ja haavoittuvuuteen sekä siihen, miten itse kukin voi toimia Itämeren puolesta. Vierailut järjestetään yhteistyössä John Nurmisen säätiön kanssa. Koulutus järjestetään Teams-alustalla etänä.

Vapaaehtoinen etäharjoitus
Ti 20.2. klo 17-19, ETÄ
Vapaaehtoiseen etäharjoitukseen voivat osallistua sekä lähi- että etäkoulutetut uudet vierailijat. Etäharjoituksessa pääset harjoittelemaan vierailumateriaalin esittämistä yhdessä muiden vierailijoiden kanssa.

ILMOITTAUTUMINEN KOULUTUKSIIN

Haku tammikuun koulutuksiin aukeaa maanantaina 15.1. klo 10:00 tällä lomakkeella: https://forms.office.com/e/Vs2pVLEtLP

Koulutuksiin osallistumalla olet valmis tekemään Luontoliiton Itämeri-aiheisia kouluvierailuita. Tutustu kouluvierailijan työnkuvaan ennen koulutukseen ilmoittautumista.

Viimeinen hakupäivä on sunnuntai 28.1.2024. Vanhat kouluvierailijat ovat tervetulleita kertaamaan koulutusten sisältöjä tai tutustumaan uuteen vierailuteemaan. Koulutukset ovat mukaan valituille osallistujille maksuttomia.

Ilmoitamme tiedon koulutukseen valituista tiistaina 30.1.2024. Valintaan vaikuttavat alueellinen kattavuus (erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelle kaivataan uusia vierailijoita!), vierailujen tekemistä tukeva kokemus, kiinnostus ja osaaminen sekä hakujärjestys.

Huom! Etäkoulutukset järjestetään Teams-verkkoalustalla, joka ei vaadi kirjautumista järjestelmään. Etäkoulutukset ovat vuorovaikutteisia ja osallistuaksesi tarvitset tietokoneen, jossa on toimiva kamera ja mikrofoni.

Jäikö kysyttävää? Ota yhteyttä!

Sofia Kaipainen
Kouluyhteistyövastaava