Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Leirit

Leirit

Leireillä nautitaan luonnosta ja toisten seurasta. Leirejä on sekä lapsille, nuorille että koko perheelle. Luonnossa ollaan, sitä tutkitaan, siellä taiteillaan ja siellä leikitään. Haluamme rohkaista leiriläisiä luontoa kunnioittavaan ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan sekä oppia iloitsemaan luonnossa liikkumisesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Siksi leireillä mm. nautitaan jokamiehenoikeuksista, hyödynnetään kierrätys- ja luonnonmateriaaleja sekä tarjoamamme ruoka on yleensä vegaanista. Leirejä järjestetään koulujen loma-aikoina kesällä, syksyllä ja talvella.

Lastenleirille, päivä- tai telttaleirille osallistuu noin 20-30  7–12-vuotiasta leiriläistä. Ohjaajina toimii nuoria ja vähän vanhempiakin ohjaajia, joiden kanssa vajaan viikon verran yhdessä touhutaan. Leiripaikkana toimii jokin kaunis pirkanmaalainen leiripaikka, jossa yövytään teltoissa rantamaisemassa tai kylmillä ilmoilla sisätiloissa. Päiväleirit toteutetaan kaupunkimaisessa ympäristössä lähiluontokohteisiin tutustuen.

Ohjelmassa tutkimista ja tonkimista, taivaalle tiirailua ja luupittelua. Toki leireillä on ohjelmassa myös aivan perinteisiä leirijuttuja: askartelua, nuotion tuijottelua, saunomista, uimista ja syömistä.

Nuorten leirejä 13-17 vuotiaille järjestetään perinteisesti jossakin lähellä sijaitsevassa kansallispuistossa tai muussa kaunista retkeilymaastoa tarjoavassa paikassa. Ohjelmassa voi olla mm. ympäristötaidetta, retkeilyä, roolipelejä, keskusteluita ympäristöaiheista ja yhteistä kasvisruuan kokkaamista sekä musisointia iltanuotiolla.

Perheleirille ovat tervetulleita lasten kanssa niin vanhemmat, mummot kuin kummitkin. Pienet lapset pääsevät leirillä tutustumaan luonnon ihmeisiin yhdessä turvallisen ja tutun aikuisen seurassa. Joku nukkuu ensimmäistä kertaa teltassa, toiselle metsäseikkailu on unohtumaton kokemus ja kolmannelle nuotion ääressä istuminen on hyvinkin eksoottista. Uusia elämyksiä on varmasti luvassa!

Luonto-Liiton leirilupaus

Hyväksytty Luonto-Liiton hallituksen kokouksessa 23.3.2012

Kesän 2018 luontoleirit

Päiväleirit järjestetään tuttuun tapaan yhteistyössä Luonnontieteellisen museon kanssa tutustuen Tampereen lähiluontokohteisiin ja museon kokoelmiin. Kokoontumispaikkana toimii Vapriikki, jonka ravintolassa ruokaillaan ja työtilassa askarrellaan.

Teltta- ja perheleirit järjestetään niin ikään tutulla Kortejärven majalla, juuri kunnostetun Kintulammin retkeilyalueen keskellä. Leireillä majoitutaan teltoissa, mutta sisämajoituskin on mahdollinen.

Kaikkien leirien ohjelmasta vastaa koulutetut ohjaajat, joiden opastuksella tutkitaan luonnonihmeitä, askarrellaan, leikitään, opetellaan retkeilytaitoja ja nautitaan iloisesta leiritunnelmasta.

Valitse oma leirisi näistä:

4.-8.6. Päiväleiri 1  TÄYNNÄ!

11.-15.6. Päiväleiri 2  MUUTAMA PAIKKA VIELÄ VAPAANA!

Alakouluikäisille, 7-12v. Museokeskus Vapriikissa, päivittäin klo 9-16. Yhteistyössä Tampereen Luonnontieteellisen museon kanssa.

Leirimaksu: 130e, 110e/Luonto-Liiton jäsenet. Leirimaksu sisältää ohjelman lisäksi lounaan ja välipalan, materiaalit, matkat lähiluontokohteisiin sekä tapaturmavakuutuksen.

Ilmoittautuminen 20.5. mennessä TÄSTÄ

23.-27.7. Telttaleiri

Alakouluikäisille, 7-12v. Kortejärven majalla, jonne yhteiskuljetus Tampereelta.

Leirimaksu: 150e, 130e/ Luonto-Liiton jäsenet. Leirimaksu sisältää ohjelman lisäksi ruuat, materiaalit, yhteiskuljetuksen sekä tapaturmavakuutuksen.

Ilmoittautuminen 8.7. mennessä TÄSTÄ

Vapaita paikkoja voi kysyä myöhemminkin.

27.-29.7. Perheleiri 1 MUUTAMA PAIKKA VIELÄ VAPAANA!

30.7.-1.8. Perheleiri 2

Kortejärven majalla, jonne yhteiskuljetus Tampereelta. Leiri järjestetään yhteistyössä Pirkanmaan luonnonsuojelupiirin kanssa.

Leirimaksu: 1. perheenjäsen 130e, 110e / Luonto-Liiton ja Suomen luonnonsuojeluliiton jäsenet, + 30e seuraavat perheenjäsenet. Leirimaksu sisältää ohjelman lisäksi ruuat, materiaalit, yhteiskuljetuksen sekä tapaturmavakuutuksen.

Ilmoittautuminen 8.7. mennessä TÄSTÄ

10.-12.8. Aikuisten luontoleiri yli 18-vuotiaille

Rentoa ja luonnonläheistä yhdessäoloa aikuisille Lortikan kämpällä Isojärven kansallispuistossa. Ohjelmassa retkeilyä ja luonnon aistimista, keskusteluja ja hiljentymistä, eksymistä ja löytämistä. Hinta Luonto-Liiton jäsenille 80 e ja ei-jäsenille 100 e.

Ilmoittautuminen TÄSTÄ

« heinäkuu 2018 »