Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Leirit

Leirit

Leireillä nautitaan luonnosta ja toisten seurasta. Leirejä on sekä lapsille, nuorille, aikuisille että koko perheelle. Luonnossa ollaan, sitä tutkitaan, siellä taiteillaan ja siellä leikitään. Haluamme rohkaista leiriläisiä luontoa kunnioittavaan ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan sekä oppia iloitsemaan luonnossa liikkumisesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Siksi leireillä mm. nautitaan jokamiehenoikeuksista, hyödynnetään kierrätys- ja luonnonmateriaaleja sekä tarjoamamme ruoka on vegaanista. Leirejä järjestetään koulujen loma-aikoina kesällä, syksyllä ja talvella.

Lastenleirille, päivä- tai telttaleirille osallistuu noin 20-30  7–12-vuotiasta leiriläistä. Ohjaajina toimii nuoria ja vähän vanhempiakin ohjaajia, joiden kanssa vajaan viikon verran yhdessä touhutaan. Leiripaikkana toimii jokin kaunis pirkanmaalainen leiripaikka, jossa yövytään teltoissa rantamaisemassa tai kylmillä ilmoilla sisätiloissa. Päiväleirit toteutetaan kaupunkimaisessa ympäristössä lähiluontokohteisiin tutustuen.

Ohjelmassa tutkimista ja tonkimista, taivaalle tiirailua ja luupittelua. Toki leireillä on ohjelmassa myös aivan perinteisiä leirijuttuja: askartelua, nuotion tuijottelua, saunomista, uimista ja syömistä.

Nuorten leirejä 13-17 vuotiaille järjestetään perinteisesti jossakin lähellä sijaitsevassa kansallispuistossa tai muussa kaunista retkeilymaastoa tarjoavassa paikassa. Ohjelmassa voi olla mm. ympäristötaidetta, retkeilyä, roolipelejä, keskusteluita ympäristöaiheista ja yhteistä kasvisruuan kokkaamista sekä musisointia iltanuotiolla.

Perheleirille ovat tervetulleita lasten kanssa niin vanhemmat, mummot kuin kummitkin. Pienet lapset pääsevät leirillä tutustumaan luonnon ihmeisiin yhdessä turvallisen ja tutun aikuisen seurassa. Joku nukkuu ensimmäistä kertaa teltassa, toiselle metsäseikkailu on unohtumaton kokemus ja kolmannelle nuotion ääressä istuminen on hyvinkin eksoottista. Uusia elämyksiä on varmasti luvassa!

Aikuisten leirit ovat tarkoitettuja yli 18 vuotiaille. Miksi leirielämä olisi vain lasten ja nuorten oikeus :) Aikuisetkin saavat hengähtää luonnonhelmassa, heittäytyä sammalmättäälle ihmettelemään muurahaisten marssia ja pohtimaan ja jakamaan ajatuksia, joita luonto ympärillä herättää.

Luonto-Liiton leirilupaus

Hyväksytty Luonto-Liiton hallituksen kokouksessa 23.3.2012

KESÄLEIRIT 2019

3.-7.6. Päiväleiri 1  (TÄYNNÄ)

10.-14.6. Päiväleiri 2  (TÄYNNÄ)

HUOM! Varasijoille voi vielä ilmoittautua

Päiväleirit järjestetään tuttuun tapaan yhteistyössä Luonnontieteellisen museon kanssa tutustuen Tampereen lähiluontokohteisiin ja museon kokoelmiin. Kokoontumispaikkana toimii Vapriikki, jonka ravintolassa ruokaillaan ja työtilassa askarrellaan.

Alakouluikäisille, 7-12v

Päivittäin klo 9-16

Leirimaksu: 130e, 110e/Luonto-Liiton jäsenet

Leirimaksu sisältää ohjelman lisäksi lounaan ja välipalan, materiaalit, matkat lähiluontokohteisiin sekä tapaturmavakuutuksen

Ilmoittautuminen 19.5. mennessä, ilmoittaudu TÄSTÄ

24.-28.6. Telttaleiri

Telttaleirillä polskitaan järvessä, tutkimusretkeillään metsissä ja tunnelmoidaan iltanuotiolla ja puuhataan paljon muuta mukavaa. Makuupussi kainaloon ja menoksi!

Leiri järjestetään Nokian Kaunistossa, Kuloveden rannalla. Tampereelta järjestetään yhteiskuljetus, mahdollisuus tulla kyytiin myös Nokialta. Leirillä majoitutaan teltoissa, mutta sisämajoituskin on mahdollinen.

Alakouluikäisille, 7-12v

Kuljetus: Tampereelta klo 10, paluu Tampereelle klo 16

Leirimaksu: 150e, 130e/ Luonto-Liiton jäsenet

Leirimaksu sisältää ohjelman lisäksi ruuat, majoituksen, materiaalit, yhteiskuljetuksen sekä tapaturmavakuutuksen.

Ilmoittautuminen 9.6. mennessä, ilmoittaudu TÄSTÄ

28.-30.6. Perheleiri 1

30.6.-2.7. Perheleiri 2

Perheleirillä pääsee irti arjesta, ruuanlaitto- ja tiskihuolista! Perheleiri tarjoaa innostavaa tekemistä kaikenikäisille perheenjäsenille; luonnontutkimista, yhdessäoloa, leikkiä ja kesän iloja.

Leirit järjestetään Nokian Kaunistossa, Kuloveden rannalla. Tampereelta järjestetään yhteiskuljetus, mahdollisuus tulla kyytiin myös Nokialta. Leireillä majoitutaan teltoissa, mutta sisämajoituskin on mahdollinen.

Kuljetus: Tampereelta klo 14, paluu Tampereelle klo 16

Leirimaksu: 1. perheenjäsen 130e tai 110e / Luonto-Liiton ja Suomen luonnonsuojeluliiton jäsenet, + 30e seuraavat perheenjäsenet

Ilmoittautuminen 9.6. mennessä, ilmoittaudu TÄSTÄ

31.7.-2.8. Onks mus luontoo? - nuorten leiri

Tule kohtaamaan luonto itsessäsi ja ympäristössäsi. Heittäydy mukaan avoimin mielin ja sisäänajetuin lenkkarein!

Nuorten leirillä metsän ympäröimänä kaupunkielämä saa hetkeksi väistyä ja tilaa saavat omat ja toisten ajatukset, luonnon kuunteleminen ja luonnossa liikkuminen. Rantasauna lämpiää ja nuotion ääreen käperrytään viettämään kesäiltaa. Leiripaikalle pääsee julkisilla/kimppakyydein, sovitaan leiriläisten kesken.

Leiri järjestetään Tampereella Kintulammin majalla, Kintulammin upeiden retkeilymaastojen keskellä. Leirillä majoitutaan joko yhteisessä isossa sisätilassa kerrossängyissä tai halutessa ulkona teltassa tai vaikkapa riippumatossa.

13-17 vuotiaille

Leiri alkaa ke klo 12 ja loppuu pe klo 15

Leirimaksu: 100e, 80e/Luonto-Liiton jäsenet

Leirimaksu sisältää ohjelman lisäksi ruuat, majoituksen, materiaalit sekä tapaturmavakuutuksen

Ilmoittautuminen 14.7. mennessä, ilmoittaudu TÄSTÄ

2.-4.8. Voimaannu luonnossa -leiriviikonloppu aikuisille

Viikonlopun aikana voimaannutaan luonnosta kutkutellen aisteja, herätellen luovuutta, läsnä ollen ja retkeillen!

Perjantai alkaa leiripaikkaan ja toisiin leiriläisiin tutustuen sekä viikonlopun teemaan laskeutuen saunan ja iltanuotion siivittäminä.

Lauantaina suunnataan retkelle, jonka aikana kuljetaan noin 7 kilometriä retkeilyalueen polkuja pitkin. Matkalla syvennytään erilaisiin harjoitteisiin ja nautitaan trangioilla itse valmistettua ruokaa. Iltaan kuuluu toki jälleen saunomista, leikkimielistä ohjelmaa ja pimeyden laskettua puolen yön aikaan, on mahdollista sukeltaa vielä yösuunnistamaan.

Sunnuntai aamuna unia voi venyttää hieman pidemmiksi ja nauttia sen jälkeen tukevan brunssityyppisen ruuan samalla yhdessä olosta kiireettömästi nauttien. Aamupäivästä siivotaan ja pakataan, mutta leirin kruunaa vielä pieni retki, jonka lomassa tehdään yhteistyö-, sekä hyvän olon harjoituksia. Retkellä tietysti vielä keitämme nokipannukahvit ja syömme välipalan ennen kotiin lähtöä.

Osallistujilta edellytetään osallistumista leirin töihin, sekä kykyä huolehtia itsestään ja kulkea vaihtelevilla metsäpoluilla noin 7km. Leirillä korostuu yhdessä tekeminen ja luonnosta voimaantuminen.

yli 18 vuotiaille

Leiri alkaa pe klo 16 ja loppuu su klo 15

Leirimaksu: 100e, 80e/Luonto-Liiton jäsenet

Ilmoittautuminen 14.7. mennessä, ilmoittaudu TÄSTÄ