Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Leirit

Leirit

Leireillä nautitaan luonnosta ja toisten seurasta. Leirejä on sekä lapsille, nuorille, aikuisille että koko perheelle. Luonnossa ollaan, sitä tutkitaan, siellä taiteillaan ja siellä leikitään. Haluamme rohkaista leiriläisiä luontoa kunnioittavaan ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan sekä oppia iloitsemaan luonnossa liikkumisesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Siksi leireillä mm. nautitaan jokamiehenoikeuksista, hyödynnetään kierrätys- ja luonnonmateriaaleja sekä tarjoamamme ruoka on vegaanista. Leirejä järjestetään koulujen loma-aikoina kesällä, syksyllä ja talvella.

Talvileirillä alakoululaiset ja perheet pääsevät sukeltamaan keskelle talven taikaa. Leirillä leikitään, pelaillaan ja tutkitaan luonnon ihmeitä ulkona. Retkeillään, saunotaan sekä säiden salliessa lasketaan mäkeä ja tallaillaan järven selän yli lähisaareen kaakaoille. Koulutetut ohjaajat ja kokki huolehtivat leiriläisistä. Hinta sisältää ruuat, yhteismajoituksen leirikeskuksessa sekä yhteiskuljetuksen.

Vuoden 2020 talvileirit ovat:

Alakoululaisten leiri 24.-26.2. Ilmoittautuminen tästä

Perheiden leiri 26.-28.2. (huoltajille ja lapsille)

Ilmoittautuminen tästä

Lastenleirille, päivä- tai telttaleirille osallistuu noin 20-30  7–12-vuotiasta leiriläistä. Ohjaajina toimii nuoria ja vähän vanhempiakin ohjaajia, joiden kanssa vajaan viikon verran yhdessä touhutaan. Leiripaikkana toimii jokin kaunis pirkanmaalainen leiripaikka, jossa yövytään teltoissa rantamaisemassa tai kylmillä ilmoilla sisätiloissa. Päiväleirit toteutetaan kaupunkimaisessa ympäristössä lähiluontokohteisiin tutustuen.

Ohjelmassa tutkimista ja tonkimista, taivaalle tiirailua ja luupittelua. Toki leireillä on ohjelmassa myös aivan perinteisiä leirijuttuja: askartelua, nuotion tuijottelua, saunomista, uimista ja syömistä.

Nuorten leirejä 13-17 vuotiaille järjestetään perinteisesti jossakin lähellä sijaitsevassa kansallispuistossa tai muussa kaunista retkeilymaastoa tarjoavassa paikassa. Ohjelmassa voi olla mm. ympäristötaidetta, retkeilyä, roolipelejä, keskusteluita ympäristöaiheista ja yhteistä kasvisruuan kokkaamista sekä musisointia iltanuotiolla.

Perheleirille ovat tervetulleita lasten kanssa niin vanhemmat, mummot kuin kummitkin. Pienet lapset pääsevät leirillä tutustumaan luonnon ihmeisiin yhdessä turvallisen ja tutun aikuisen seurassa. Joku nukkuu ensimmäistä kertaa teltassa, toiselle metsäseikkailu on unohtumaton kokemus ja kolmannelle nuotion ääressä istuminen on hyvinkin eksoottista. Uusia elämyksiä on varmasti luvassa!

Aikuisten leirit ovat tarkoitettuja yli 18 vuotiaille. Miksi leirielämä olisi vain lasten ja nuorten oikeus :) Aikuisetkin saavat hengähtää luonnonhelmassa, heittäytyä sammalmättäälle ihmettelemään muurahaisten marssia ja pohtimaan ja jakamaan ajatuksia, joita luonto ympärillä herättää.

Luonto-Liiton leirilupaus

Hyväksytty Luonto-Liiton hallituksen kokouksessa 23.3.2012

« tammikuu 2020 »
tammikuu