Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Kerhot

Kerhot

Luontokerho - tutkimista ja tonkimista

Lasten luontokerhoissa tutkitaan luontoa ja pidetaan hauskaa yhdessä. Luontokerhojen ohjelmassa on seikkailuja, tiirailua, kurkkimista, taiteilua, värkkäämistä ja luonnontutkimuksia.

Luontokerhoihin ovat tervetulleita kaikki luonnosta kiinnostuneet tytöt ja pojat, eikä kerhoon tullessa tarvitse tietää mitään erityistä, vaan asioista otetaan yhdessä selvää.

Jos alueeltasi ei löydy sopivaa kerhoa, voit perustaa kavereidesi kanssa oman ympäristöetsivätoimiston, joka voi retkeillä yhdessä ja tutkia luonnon salaisuuksia. Ympäristöetsiville löytyy omia tehtävänantoja Luonto-Liitosta ja Sieppo-lasten luontolehdestä löytyy hurjasti hyviä ideoita. Ympäristöetsivät voivat toki tutkia juuri niitä asioita, jotka heitä kiinnostavat.

Ryhdy luontokerhon vetäjäksi

Luontokerhon vetäminen on erittäin arvokasta työtä, jossa voi tuntea tekevänsä töitä tulevaisuuden eteen - lasten ja ympäristön. Luontokerhot ovat useimmiten tarkoitettu ala-asteikäisille lapsille, mutta myös yläasteikäisten kerhoja löytyy. Kerhoja on myös päiväkoti-ikäisille. Jokainen kerhonvetäjä voikin itse valita mille ikäryhmälle haluaa kerhoaan vetää. Kerhoa voi myös vetää yhdessä kaverin kanssa.

Kerhot kokoontuvat useinmiten kerran viikossa puoleksitoista tunniksi johonkin sopivaan tilaan, kuten koululle tai nuorisotiloihin. Kerhoissa on yleensä 5–15 lasta, sekä tyttöjä että poikia.

Luontokerhojen ohjelmassa on luonnon tutkimista ja kokemista monin erilaisin tavoin. Luonnossa ollaan ja siellä retkeillään. Luonnonilmiöitä ja -olentoja havainnoidaan ja tutkitaan. Luontoa aistitaan monenlaisin harjoituksin. Luonnon innoittamana taiteillaan, askarrellaan ja tehdään ympäristötaidetta. Asioita opitaan kirjoista ja itse tutkimalla, myös leikit ovat tärkeä tapa oppia uutta. Kerhon ohjelman suunnittelee ja valmistelee kerhon vetäjä tai vetäjät ja ohjelma saa olla heidän näköisensä. Luovuus kunniaan!

Luontokerhonohjaajille järjestetään koulutusta ympäri Suomen. Kurssilla opiskellaan kerhon perustamista ja pitämistä, sekä ohjelman suunnittelua. Kurssilla perehdytään myös ympäristökasvatuksen perusteisiin. Kurssejä löydät Luonto-Liiton sivuilta. HLP:ssä on paljon innokkaita ympäristökasvatusihmisiä, joten yksin et kerhosi kanssa jää. Apua saat myös kerhon perustamiseen. Ota rohkeasti yhteyttä piirin puheenjohtajaan!

Lisätietoa luontokerhoista voi kysellä myös Luonto-Liiton lastentoiminnan suunnittelijalta Malva Greeniltä: malva.green(at)luontoliitto.fi puh. (09) 6844 4245 tai 044 045 8898.

« joulukuu 2016 »
joulukuu