Sijainti: Pääsivu / Toiminta

Toiminta

Pakokaasut tunkevat nenään, uimarantaa peittää sinilevä ja vanhoja metsiä on kohta enää vain saduissa. Ikäviä juttuja, mutta onneksi SINÄ voit muuttaa todellisuutta!

Sinulla on valtaa. Voit kieltäytyä syömästä allaskasvatettua kirjolohta ja valita sen sijaan kasvispihvejä luomuperunoiden kanssa. Opeta isä ajamaan polkupyörällä, ettei sen tarvitse lähteä autolla lähikauppaan. Liimaa postilaatikkoon ei mainoksia -lappu ja kerro opettajalle, että koepaperit voi monistaa kaksipuolisiksi. Tietokonepelejäkin voi pelata sähköllä, joka on tuotettu tuulivoimaloissa, kunhan vain soittaa sähköyhtiölle ja vaihtaa virtansa.

Entä sitten, kun kaupunginjohtaja sanoo, että moottoritie rakennetaan rakkaaseen leikkipuistoosi? Tai kun laissa sallitaan metsien hakkaaminen kesäaikaan, peippoemojen hautoessa pesissään? Moni muukin on huolissaan näistä asioista, ja yhdessä toimimalla voimme vaikuttaa myös yhteiskuntaan. Toimintaseuraa löydät esimerkiksi Luonto-Liiton Hämeen piiristä eli HLP:stä.

Viime vuosina HLP:ssä on toteutettu paljon ympäristökasvatustoimintaa. Leirien, retkien ja tapahtumien kautta lapset ja lapsiperheet ovat päässeet kokemaan elämyksiä luonnossa liikkuen, tehden ja tunnelmoiden. Olemme myös järjestäneet nuorten ympäristötoimintaviikonloppuja, vaelluksia kansallispuistoihin ja kouluttaneet kerho- ja leiriohjaajia. Osallistumme vuosittain myös useisiin Tampereen kaupunginosatapahtumiin ja mm. Mahdollisuuksien torille.

Tule mukaan osallistumaan tempauksiin ja auttamaan niiden järjestämisessä. Sinua todella tarvitaan! Riittää, että tahdot tehdä jotain. Kaikkea ei vielä tarvitse osata. Toimintamahdollisuuksia on paljon, esimerkiksi tapahtumamainosten suunnittelu, opintopiiriin osallistuminen, kierrätysaskarteluiden ideointi, mielipidekirjoitusten väsääminen lehtiin, tukikeikan järjestäminen, luontokerhon ohjaaminen, infopöydän pitäminen, tapahtuman järjestämiseen osallistuminen vaikkapa jänikseksi eläytyen - rajana on pitkälti vain oma mielikuvitus.

Älä silti jumiudu cityvaikuttamiseen. Aina välillä kannattaa hylätä rakennettu maisema ja suunnata askeleet luonnon helmaan. Nauti hämärästä metsästä, kuulaasta syyspäivästä tai hohtavista keväthangista. Myös HLP järjestää kaikille avoimia retkiä ja voit ehdottaa retken järjestämistä vaikkapa sienimetsään itsekin. Lähde siis retkeilyseuraksemme tai retkeile itseksesi (ja kerro kevätretkiesi havainnot seurantalomakkeen kautta Luonto-Liitoon, niin retkeilystäsi on peräti luonnontieteellistä hyötyä).

Voit siis tehdä enemmän kuin kuvitteletkaan! Aloita tänään tekemällä jotain ja jatka huomenna.

Tervetuloa joukkoon!

« lokakuu 2017 »