Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Keskustelutilaisuus Hervannan metsistä

Keskustelutilaisuus Hervannan metsistä

Miten Hervannan metsien käy, kun rakentaminen ja hakkuut muokkaavat ympäristöä? Miten asukkaat voivat vaikuttaa ympärillään olevien metsien kohtaloon?
Milloin 25.05.2015
alkaa 18:00 loppuu 20:00
Missä Hervannan elokuvateatteri Cinolassa, Lindforsinkatu 1-3
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Näitä kysymyksiä pohtivat alustajina Hanna Savisaari Luonto-liiton Lähimetsät haltuun -kampanjasta ja tutkija Jarmo Rinne "Paikalliset asukasaktiivit kansanvallan edustajina" -tutkimuksesta. Alustuksen jälkeen on varattu aikaa vapaalle keskustelulle ja toiminnan pohdinnalle.

Hanna Savisaari: "Hallittu luonnontila lähimetsien ja ihmisten parhaaksi"

Tiivistelmä: "Useimmiten samalla alueella on mahdollista turvata sekä virkistys- että luontoarvot. Silloin metsää ei hoideta puuntuoton nimissä vaan hallitun luonnontilan periaatteella. Ulkoilureittejä on hyvä rakentaa ja ylläpitää harkitusti niin, että metsä tulisi kaikkien ulottuville. Reittien varrelta on mahdollista kaataa yksittäisiä vaarallisina pidettyjä puita, kunhan ne jätetään metsään maalahopuiksi. Luonnoltaan arvokkaimmat alueet jätetään kokonaan koskemattomiksi ja kulkureittejä ohjataan rajatuille alueille kulumisen välttämiseksi. Lähimetsien rahassa mittaamattomat arvot on tunnustettava suunnittelussa. Metsiä on suojeltava marjastajille, sienestäjille, ulkoilijoille, seikkailijoille, rauhoittujille ja niille lukemattomille eliölajeille ja elinympäristöille, joista elävä metsä muodostuu. Lähimetsät ovat arvokkaimpia sellaisenaan, metsinä."

Jarmo Rinne: "Asukkaat, vaikuttavuus ja päätöksenteko kunnissa."

Tiivistelmä: Kunnallinen päätöksenteko on ihmisiä varten. Kuuluuko kuntalaisten ääni päättäjien ja päätöksiä valmistelevien virkamiesten korviin. Entä kuuntelevatko he kuntalaisia? YTT Jarmo Rinne kertoo paikallisten asukasaktiivien kokemuksista ja ajatuksista kunnallisesta päätöksenteosta. Esitys pohjautuu käynnissä olevan "Paikalliset asukasaktiivit kansanvallan edustajina" -tutkimuksessa kerättyyn aineistoon. Aineistoa on kerätty eri puolilta Suomea.

Keskustelutilaisuus järjestetään yhteistyössä Tampereen ympäristönsuojeluyhdistyksen ja Hervannan Uusi paikallisuus -hankkeen kanssa.

« helmikuu 2019 »
helmikuu
Tapahtumat
Perjantait Gretan kanssa Tampere 22.02.2019 11:00 - 13:00 — Raatihuone, keskustori, Tampere