Sijainti: Pääsivu / Perjantait Gretan kanssa 21.12, 28.12. ja 4.1.

Perjantait Gretan kanssa 21.12, 28.12. ja 4.1.

Istumme yhdessä Tampereen Raatihuoneen portailla tulevaisuutemme turvaavan ilmastopolitiikan puolesta.
Perjantait Gretan kanssa 21.12, 28.12. ja 4.1.

Kuva: Anna Muotka

Milloin 21.12.2018 11:00 loppuu
04.01.2019 13:00
Missä Raatihuone, Keskustori 10, Tampere
Yhteyshenkilön nimi
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Ruotsalainen 15-vuotias Greta Thunberg istuu Ruotsin parlamenttitalon edessä perjantaisin, kunnes maa noudattaa Pariisin sopimuksen mukaista ilmastopolitiikkaa. Hän kehottaa kaikkia liittymään mukaan mielenilmaukseen ja istumaan perjantaisin oman parlamenttitalonsa tai kunnantalonsa edessä, kunnes kyseinen maa on polulla, jolla ilmastokriisin pahimmat seuraukset voidaan vielä välttää.

Helsingissä Gretan kehotukseen vastattiin ensimmäisen kerran 21.9. ja sen jälkeen Eduskuntatalon edessä on istuttu joka perjantai kello 9-12. Istumiset Gretan kanssa jatkuvat ainakin huhtikuun eduskuntavaaleihin asti. Istumisia järjestää matalalla kynnyksellä joukko aktiivisia kansalaisia, ei siis mikään tietty taho.

Tamperekin istuu Gretan kanssa Raatihuoneen rappusilla, sillä Suomessa tarvitaan reilusti lisää kansalaispainetta päästöjen vähentämiseksi.

Tapahtumaan osallistuvia yhdistää huoli ilmastonmuutoksesta, ilmasto-oikeudenmukaisuuden tärkeydestä ja päästövähennysten kiireellisyydestä. Päästövähennysten keinoista meillä voi olla erilaisia mielipiteitä, mutta selvää on, että Suomen tulee luopua fossiilisista polttoaineista ja pienentää metsien suunniteltuja hakkuumääriä, jotta lisääntyvät hakkuut eivät tekisi tyhjäksi muita päästövähennyksiä.

Tampereen tapahtumien järjestämisestä vastaavat alueella toimivat ympäristöjärjestöt sekä aktiiviset kansalaiset.

Nähdään perjantaisin 21.12., 28.12. ja 4.1. klo 11-13 Keskustorin laidalla Raatihuoneella.

Ota mukaan lämmintä vaatetta, mahdollisuuksien mukaan oma tuoli/istuinalusta sekä muki ja kuumaa juotavaa! Tapahtumia jatketaan osallistujien kiinnostuksen mukaan, joten tule rohkeasti kertomaan, mikäli olet kiinnostunut jatkamaan mielenilmauksia tästä eteenpäin!

Lisätietoja tästä tapahtumasta...

« helmikuu 2019 »
helmikuu
Alakoululaisten talvilomaleiri 25.02.2019 - 27.02.2019 — Vahderpää, Kangasala