Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Vetoomus Vienan reitin turvaamiseksi osana Suomen satavuotisjuhlallisuuksia

Vetoomus Vienan reitin turvaamiseksi osana Suomen satavuotisjuhlallisuuksia

Luonto-Liitto vetoaa Maatalous- ja ympäristöministeriin Suomussalmella sijaitsevan historiallisen Vienan reitin suojelemiseksi.
Vetoomus Vienan reitin turvaamiseksi osana Suomen satavuotisjuhlallisuuksia

Kuva: Kati Tuomaala

Maatalous- ja ympäristöministeri 13.12.2016
Kimmo Tiilikainen

Metsähallitus
Pääjohtaja Pentti Hyttinen
Luonnonsuojelujohtaja Timo Tanninen

Vienan reitti on Suomen ja Venäjän rajalla kulkeva muinainen kauppareitti, joka Suomen puolella sijoittuu Suomussalmen kunnan alueelle. Polku on kulttuurihistoriallisesti erittäin arvokas ja sitä ja siihen liittyviä vesireittejä pitkin on kuljettu Suomen puolelta Vienan Karjalaan ja Vienanmerelle. Kauppamiesten lisäksi reittiä pitkin ovat kulkeneet Vienan puolelle myös runonkerääjät, kuten Elias Lönnrot kootessaan Kalevalaa.

Vienan reitti sijaitsee suurelta osin valtionmailla, mutta sen säilymistä uhkaavat Suomen puolella muun muassa metsänhakkuut. Tällaisia hakkuita on tiettävästi suunniteltu myös alkaneelle talvelle. Museoviraston lausunto ja suositukset hakkuiden kohdentamiseksi eivät ole säilyttäneet Vienan reitin ympäristöä ja näin polku on menettänyt autenttisuuttaan. Vienan reittiä voisi verrata museotiehen: ympäröivien alueiden katoaminen voi säilyttää tien, mutta vetovoimansa se menettää.

Reitin varrella valtionmaalla olevalla noin 20 kilometrin osuudella on hakkaamattoman metsän sisässä kulkevia reittiosuuksia enää vain korkeintaan 2,5 kilometrin verran. Näissäkin kohdissa toistaiseksi säästynyt reittiä ympäröivä metsä on useimmiten reilusti alle sadan metrin levyinen kaistale. Käytännössä kysymys on siis hyvin vähäisestä metsäpinta-alasta. Vienan reitin sivuosuuksilla on samoin vain muutama hakkaamaton alue ja toivomme myös niiden säästämistä esimerkiksi Museoviraston jo aiemmin esittämillä alueilla. Esimerkkeinä säästyneistä, arvokkaista kohteista haluamme mainita seuraavat: Rautiaisenmylly, Hyrynhiekka, Saunakangas, Jumalanhyväaho, Syntisenkangas ja Pulkkisenautio sekä sivureiteistä Isokangas, jossa on tällä hetkellä hakkuusuunnitelmia.

Metsähallituksen osallistumisesta Suomi 100 – suojeluhankkeeseen on päätetty Metsähallituksen omistajapoliittisissa linjauksissa lokakuussa 2016. Käytännössä hankkeessa etsitään valtion omilta mailta uusiksi luonnonsuojelualueiksi soveltuvia kohteita maamme satavuotisjuhlavuonna.

Me allekirjoittaneet esitämme maa- ja metsätalousministeriölle, ympäristöministeriölle sekä Metsähallitukselle, että Vienan reitti ja siihen oleellisesti liittyvät jäljellä olevat vanhat metsät suojellaan osana valtion Suomen satavuotisjuhlallisuuksia ja Metsähallitusta koskevaa Suomi 100 – hanketta. Reitillä on kansallisesti merkittävä kulttuurihistoriallinen merkitys ja se sopii satavuotisjuhlavuoden hankkeeksi erinomaisesti. Reitin säilyttämiseksi ja kehittämiseksi on olemassa laaja maakunnallinen tahto ja suunnitteilla on jopa rajan ylittäviä hankkeita.

Suomen luonnonsuojeluliiton Kainuun piiri on myös valinnut Vienan reitin yhdeksi liiton oman satavuotisprojektin, Suomen 100 luontohelmeä -hankkeen kohteeksi. Olemme kiinnostuneet yhteistyöstä Vienan reitin tunnettavuuden lisäämiseksi. Pyydämme ettei alueen luonnonarvoja enää heikennetä metsätaloustoimilla ja hakkuista luovutaan tämän kehittämistyön ajaksi.

Yhteistyöterveisin,

Luonnonsuojeluliitto Kainuu ry.
Virpi Juvonen, puheenjohtaja, Vienankatu 7, 87100 Kajaani
virpi.juvonen@gmail.com